دستاوردها

تدوین الگوی نوین مدیریت راهبردی حوزه آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه

معرفی دستاورد:

الگوی مذکور دربرگیرنده سه ره‌آورد اصلی است. برنامه‌ریزی استراتژیک حوزه آمار و فناوری اطلاعات اولین دستاورد الگوی نوین مدیریت راهبردی بوده که برای اولین بار مبتنی بر پیچیدگی‌های فناوری، اطلاعاتی، محیطی و ساختاری تدوین گردید. طرح ارتقاء جایگاه سازمانی مدیریت با تمرکز بر HRP یا برنامه‌ریزی منابع انسانی ره‌آورد دیگری است که بر احصای شاخص‌های پیش‌بینی نیروی کار (به تفکیک حوزه‌های بیمارستانی، دانشکده‌ها، معاونت‌ها، پژوهشگاه، پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی) و بازمهندسی ساختار سازمانی حوزه ستادی تمرکز دارد. دستاورد دیگر الگوی نوین مدیریت راهبردی، HRD یا توسعه منابع انسانی حوزه آمار و فناوری اطلاعات بوده که برای اولین بار به تحلیل نیازهای آموزشی متناسب با سرعت عصر فناوری اطلاعات پرداخته است.

مزایا و پیامدهای مثبت این دستاورد:

از جمله نتایج قابل پیش‌بینی تدوین الگوی نوین مدیریت راهبردی حوزه آمار و فناوی اطلاعات می‌توان به ارتقاء بهره‌وری، هم‌راستایی استراتژی‌ها با سیاست‌ها، ماموریت‌ها و اهداف مبتنی بر پیچیدگی‌های حوزه فناوری اطلاعات، اتخاد رویکرد یکپارچه در مدیریت راهبردی منابع انسانی و بهبود رضایتمندی کارکنان از طریق تمرکز بر خلق ارزش اشاره کرد.

منبع اقتباس ایده اولیه و یا تاریخچه شکل‌گیری و پیاده سازی دستاورد:

اهمیت تفکر استراتژیک جهت پاسخگویی به سرعت تغییرات فناوری اطلاعات، منبع اقتباس ایده اولیه جهت تدوین سند برنامه‌ریزی استراتژیک و نیز HRD در حوزه آمار و فناوری اطلاعات بود. از سویی پیرو مصوبه هیات رئیسه دانشگاه درخصوص تبدیل مدیریت آمار و فناوری اطلاعات به مرکز، جلسات خبرگی متعدد از  تیرماه 1401 برگزار و ضمن جمع‌آوری مستمر نظرات خبرگان حوزه‌‌های ذینفع، نهایتا نسخه 01 طرح راهبردی ارتقاء جایگاه سازمانی در بهار 1402 تنظیم شد.

معرفی تسهیل کننده‌های تحقق دستاورد:

مصوبه هیات رئیسه دانشگاه مبنی بر تبدیل مدیریت به مرکز، خرد جمعی خبرگان حوزه‌های ستادی و محیطی، مشارکت فعال ذینفعان در سطوح  مدیریتی و کارشناسی

معرفی جامعه هدف دستاورد در سطوح ملی، منطقه ای، بین المللی:

نیروی انسانی آمار و فناوری اطلاعات حوزه ستادی مدیریت، نیروی انسانی آمار و فناوری اطلاعات کلیه مراکز بیمارستانی، دانشکده‌ها، معاونت‌ها، پژوهشگاه، پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی

بازیگران اصلی در تحقق این دستاورد:

ریاست محترم دانشگاه، مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه، مرکز تحقیق و توسعه سیاست‌های دانشگاه، معاونت توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه

راه‌اندازی سامانه یکپارچه اطلاعات بیمارستانی

معرفی دستاورد:

پیش از راه‌اندازی سیستم اطلاعاتی یکپارچه دانشگاه، با توجه به غیرهمگن بودن و وجود پیمانکاران متعدد در حوزه سیستم‌های اطلاعات بیمارستانی (HIS)، این امر منجر به صرف وقت و هزینه زیاد جهت یکپارچه‌سازی و پیگیری اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت و فرآیندهای مصوب ستادی می گردید. لذا پس از راه‌اندازی سیستم اطلاعات یکپارچه دانشگاهی دسترسی به اطلاعات متمرکز بیمارستانی و اجرای فرآیندهای جدید و تولید فرم‌های یکپارچه در سطح مراکز دانشگاه میسر گردید. در راستای تکمیل کارکردهای سیستم‌های اطلاعات بیمارستانی، سامانه‌های مکمل HIS شامل سامانه‌های کلینیک مجازی، Inlab، مشاهده نتایج آزمایشگاهی، پاراکلینیک، پرونده الکترونیک سرپایی (بایوآرک) و پکس نیز توسعه یافته است.

مزایا و پیامدهای مثبت این دستاورد:

سهولت و یکسان سازی  در اجرای ابلاغیه های وزارت بهداشت نظیر طرح دارویار، تعرفه جدید پرستاری، تغییرات سرویس‌های سپاس و دیتاس، سرعت بالاتر در استخراج اطلاعات از بانک های اطلاعاتی سیستم‌های HIS، ایجاد زیرساخت یکسان‌سازی اطلاعات پایه بیمارستانی و راه‌اندازی انبارداده و سامانه مدیریت جامع سلامت (HIM)، تجربه قابل انتقال بین بیمارستان‌ها (جابجایی پرسنل و گسترش توسعه ها)، امکان دسترسی بالادستی به گزارش‌های یکپارچه و امکان استفاده از سامانه‌های مکمل HIS از مزایا و پیامدهای این دستاورد می باشند.

منبع اقتباس ایده اولیه یا تاریخچه شکل گیری و پیاده سازی دستاورد:

وجود سامانه‌های متعدد و غیرهمگن همواره یکی از مشکلات اصلی یکپارچهسازی  و تبادل اطلاعات در سیستم‌های حوزه سلامت بوده است. راه‌اندازی راهکارهای استانداردسازی و سرویس‌های استانداردهای تبادل اطلاعات مستلزم صرف هزینه و زمان زیادی می باشد. لذا وجود یک سیستم با ساختار و تکنولوژی یکسان می‌توانست به عنوان یک فرصت مناسب جهت تبادل و تجمیع داده‌های حوزه سلامت محسوب شود. 

معرفی تسهیل کننده های تحقق دستاورد:

ریاست محترم دانشگاه، معاونت‌های درمان و توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه، سطوح مختلف مدیریتی (روسا و مدیران) و کارشناسان فناوری اطلاعات بیمارستان‌های تابعه، مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه

معرفی جامعه هدف دستاورد در سطوح ملی، منطقه ای، بین المللی:

معاونت‌های درمان و غذا ودارو و مدیران مالی دانشگاه، سطوح مختلف مدیریتی (روسا و مدیران)، مسئولین درآمد، کارشناسان آمار و مدارک پزشکی و بهبود کیفیت بیمارستان‌های تابعه و بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان‌ها

بازیگران اصلی در تحقق این دستاورد:

مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه، معاونت درمان دانشگاه، پیمانکاران سامانه‌های مربوطه

راه‌اندازی سامانه متمرکز داشبوردهای مدیریتی دانشگاه

معرفی دستاورد:

این دستاورد به راه‌اندازی داشبوردهای برخط و مدیریتی شامل آزمایشگاه، تخت و آمار روزانه، درمانگاه‌ها، نظرسنجی، اورژانس، تریاژ، نوبت‌دهی، مدیریت بیمارستانی و مدیریت بخش‌های بیمارستانی، مدیریت داروخانه‌های بیمارستانی (شامل داشبورد فروش، خرید، تخفیفات، مرجوعی، صندوق، اسناد اصلاحی دارویی)، درآمد و بیمه‌گری (شامل داشبورد کارکرد بیمه‌ها، کارانه پرستاری، خدمات بخش‌ها، وضعیت ارسالی اسناد به سپاس)، داشبورد سپاس و داشبورد معاونت‌های آموزشی و پژوهشی می پردازد.

مزایا و پیامدهای این دستاورد:

یکسان‌سازی کدهای پایه در هر حوزه مدیریتی، شناخت بموقع مشکلات و ارتقای کیفیت عملکرد، کاهش خطا و مدیریت بهینه منابع، اعمال الگوریتم‌های پیچیده داده‌کاوی جهت استخراج مشابهت‌ها، روابط پنهان و روندها و ارتباطات موجود بین داده‌های سلامت، دستیابی به گزارش‌های به‌روز، دقیق و قابل اعتماد ، اخذ تصمیمات درست و به موقع توسط مدیران و عوامل اجرایی از مزایا و پیامدهای این دستاورد می باشند.

منبع اقتباس ایده اولیه یا تاریخچه شکل گیری و پیاده سازی دستاورد:

نیاز سطوح عالی مدیریت در سازمان مرکزی دانشگاه به وجود آمارهای دقیق و برخط در طی دو دهه اخیر یکی از پایه‌ای‌ترین درخواست‌های مدیریتی دانشگاه بوده است که برای آن چندین‌بار تلاش‌هایی صورت گرفته‌است، لیکن به جهت یکسان نبودن اطلاعات عملکردی دانشگاه در حوزه های مختلف این تلاش‌ها نتیجه پایدار و موفقی در پی نداشته‌اند، تصویب طرح تعویض سامانه‌های اطلاعات بیمارستانی به HIS یکپارچه دانشگاه در آذر ماه سال 1400 منجر به ایجاد انباره داده سلامت و دارو در گام اول و در فاز دوم طراحی و ایجاد داشبوردهای متمرکز دانشگاه (به دلیل اهمیت دسترسی سریع به گزارشات مربوطه مدنظر) شده است.

معرفی تسهیل کننده‌های تحقق دستاورد:

ریاست محترم دانشگاه و همکاری معاونت توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع در برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی جهت ارتقا کارشناسان فناوری اطلاعات دانشگاه

معرفی جامعه هدف دستاورد در سطوح ملی، منطقه ای، بین المللی:

دانشگاه علوم پزشکی تهران بالاخص معاونت‌های توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع، غذا و دارو، درمان، آموزشی و تحقیقات و فناوری دانشگاه، مدیریت‌ امور مالی دانشگاه و بیمارستان‌های تابعه، مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه

بازیگران اصلی در تحقق دستاورد:

مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه، پیمان‌کار ایجادکننده دسترسی‌پذیری بالادستی (HA) به HIS  بیمارستان‌های تابعه

راه‌اندازی سامانه پرونده الکترونیک درمانگاهی برای اولین بار در کشور

معرفی دستاورد:

پیش از راه‌اندازی پرونده الکترونیک درمانگاهی کلیه اطلاعات و سوابق بالینی بیماران بصورت کاغذی ثبت می شد لذا به منظور تبدیل سوابق کاغذی پزشکی بیمار به اسناد دیجیتالی، سامانه پرونده الکترونیک درمانگاهی راه‌اندازی گردید تا از این طریق سوابق بالینی سرپایی و به‌روز شده‌ی بیمار جهت دسترسی کاربران مجاز در پرونده الکترونیک درمانگاهی نگهداری شود. توضیح اینکه پرونده الکترونیک حاوی جزئیاتی از تاریخچه پزشکی، داروها، آلرژی‌ها، تصاویر رادیولوژی، برنامه‌های درمانی و نتایج آزمایشگاهی بیماران می باشد.

مزایا و پیامدهای مثبت این دستاورد:

افزایش کیفیت در مراقبت از بیمار (دسترسی سریع به سوابق بیمار، امکان دسترسی بیماران به سوابق پزشکی خود از طریق پورتال پزشکی، بهبود ارتباط بیمار و پزشک)، دستیابی به اطلاعات دقیق‌تر از پرونده درمانگاهی بیمار در بیمارستان (دسترسی آسان به اطلاعات بیمار، کاهش خطر سرقت داده و کاهش اشتباهات ناشی از دست خط و دسترسی و به روزرسانی اطلاعات بیمار در لحظه)، افزایش کارایی با کمک پرونده الکترونیک سلامت (طراحی هر بخش متناسب با تخصص‌های خاص و یا نیازهای شخصی پزشک، صرفه‌جویی در وقت با استفاده از نسخه الکترونیک، کاهش میزان مصرف دارو)، کاهش هزینه با حذف پرونده‌های کاغذی درمانگاهی از مزایا و پیامدهای این دستاورد می باشند.

منبع اقتباس ایده اولیه یا تاریخچه شکل گیری و پیاده سازی دستاورد:

در ابتدا تصمیم گرفته شد سوابق بالینی کاغذی بصورت اسکن شده، ذخیره گردد. بعد از راه‌اندازی موفق نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی در مراکز بیمارستانی دانشگاه، زیرساخت لازم جهت به‌کارگیری سامانه‌های پرونده الکترونیک در درمانگاه‌های دانشگاه فراهم گردید.

معرفی تسهیل کننده های تحقق دستاورد:

معاونت درمان دانشگاه، مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه

معرفی جامعه هدف دستاورد در سطوح ملی، منطقه ای، بین المللی:

بیماران، پزشکان، پزشکی قانونی، سازمان انتقال خون، مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، مراجع قضایی (دادگستری، قوه قضائیه)، دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، سازمان نظام پزشکی کشور، سازمان غذا و دارو، سازمان‌های بیمه (تامین اجتماعی، خدمات درمانی و ...)، موسسات مراقبت بهداشتی

بازیگران اصلی در تحقق این دستاورد:

مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه، معاونت درمان دانشگاه، متخصصان گروه‌های آموزشی و کادر درمان

راه‌اندازی سامانه متمرکز، یکپارچه و آرشیو ذخیره‌سازی تصاویر پزشکی (PACS)

معرفی دستاورد:

به منظور فراهم ساختن امکان مشاهده تمامی تصاویر ثبت شده بیمار در مراکز تحت پوشش دانشگاه جهت پزشکان و بیماران، سامانه متمرکز و یکپارچه آرشیو ذخیره‌سازی بیمارستان‌ها پیرو یکپارچه‌سازی سامانه پکس راه‌اندازی گردید.

مزایا و پیامدهای این دستاورد:

امکان تجمیع تمامی تصاویر بیماران در دانشگاه، امکان ارسال لینک تصاویر بیماران براساس فرآیند درخواستی دانشگاه در بیماران سرپایی و بستری، امکان مشاهده تمامی تصاویر توسط بیمار از طریق سامانه متمرکز و یکپارچه آرشیو ذخیره سازی تصاویر پزشکی، امکان دسترسی پزشکان دانشگاهی به تصاویر بیماران از داخل مطب، امکان ایجاد پروفایل بیماران جهت مشاهده تصاویر پزشکی ارائه شده در مراکز تحت پوشش دانشگاه، دسترسی سریع‌تر به تصاویر پزشکی بیماران، امکان مشاهده تصاویر پزشکی از سامانه پرونده الکترونیک درمانگاهی بیمارستان‌ها، کاهش هزینه بیمارستان‌ها به جهت راه‌اندازی دستگاه و مودالیته‌های جدید، ایجاد پایگاه داده عظیم و یکپارچه تصاویر پزشکی بیماران جهت بهره‌گیری از الگوریتم‌های هوش مصنوعی در تشخیص و پیشگیری از بیماری‌ها از مزایا و پیامدهای این دستاورد می باشند.

منبع اقتباس ایده اولیه یا تاریخچه شکل گیری و پیاده سازی دستاورد:

با توجه به مشکلات بیمارستان‌ها با سامانه قبلی پکس و عدم پشتیبانی مناسب در بیمارستان‌ها و اختلال در خدمات‌رسانی به بیماران، از آبان ماه 1401 پروژه تعویض سامانه پکس بیمارستان‌ها (شامل بیمارستان‌های بهرامی، آرش، یاس، مرکزطبی کودکان، شریعتی، بهارلو، ضیائیان، رازی، حکیم، امیراعلم، سینا و دانشکده دندانپزشکی و دندانپزشکی پردیس بین الملل) انجام پذیرفت. با یکپارچه‌سازی سامانه پکس در بیمارستان‌ها، امکان مشاهده تصاویر بیماران از سامانه پرونده الکترونیک درمانگاهی بیمارستان برقرار گردید.

معرفی تسهیل کننده‌های تحقق دستاورد:

ریاست محترم دانشگاه و معاونت توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه

معرفی جامعه هدف دستاورد در سطوح ملی، منطقه ای، بین المللی:

معاونت درمان، پزشکان رادیولوژیست، پزشکان سایر تخصص‌های دانشگاه، بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی تابعه و مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه

بازیگران اصلی در تحقق دستاورد:

مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه، معاونت درمان دانشگاه، پزشکان رادیولوژیست، مسئولین IT بیمارستان‌ها

راه‌اندازی سرویس‌های درگاه یکپارچه سلامت (دیتاس)

معرفی دستاورد:

بر اساس مصوبه‌های حوزه وزارتی مبنی بر ارائه تبادل تمامی اطلاعات با استفاده از استانداردهای مربوطه در بستر تدوین شده توسط وزارت بهداشت و در راستای ایجاد پرونده الکترونیک سلامت ملی، 13 سرویس دیتاس شامل نسخه الکترونیک (نسخه نویسی/نسخه پیچی) مبتنی بر نظام ارجاع، بازخوراند، نوبت‌دهی الکترونیک و تخفیف بیماران خاص و صعب‌العلاج، رسیدگی آنلاین خدمات سرپائی، استعلام هویت و استحقاق درمان با توکن نرم‌افزاری، پذیرش برخط و مدیریت تخت (HISLive)، تست‌های آزمایشگاهیLIS ، کارآمد، کسورات بیمه، مصدومین ترافیکی، اصالت‌سنجی دارو، تجهیزات و طرح دارویار پیاده‌سازی و راه‌اندازی گردید.

مزایا و پیامدهای این دستاورد:

تکمیل پرونده الکترونیک سلامت بیماران شامل اطلاعات هویتی، بیمه، مالی، دارویی، بالینی، آزمایشگاهی، اطلاعات مصدومین ترافیکی، ارجاع بیماران سطح 1 به سایر سطوح، پایش برخط پذیرش و ترخیص بیماران و مدیریت تخت‌ها، محاسبه کارانه پرستاری و پزشک و بیمارستان، کسورات خدمات ارائه شده، تخفیفات بیماران صعب العلاج، رسیدگی آنلاین خدمات سرپائی، اصالت سنجی دارو، به‌روز بودن قیمت دارو و لوازم از مزایا و پیامدهای این دستاورد می باشند.

منبع اقتباس ایده اولیه یا تاریخچه شکل گیری و پیاده سازی دستاورد:

براساس برنامه‌های توسعه‌ای کشور به منظور ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای جمعیت کشور، مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت مکلف به راه‌اندازی سامانه استانداردی شد که بتواند اطلاعات اولیه سامانه پرونده الکترونیک کلان کشور را از طریق تبادل اطلاعات واحدهای ارائه دهنده خدمات شکل دهد. به همین منظور آن مرکز، بستر استاندارد دیتاس با دو معماری Soap و RestApi را فراهم نمود تا تبادل اطلاعات بخش‌های پرونده الکترونیک سلامت در قالب سرویس‌های مجزا از مراکز ارائه دهنده خدمت به سامانه مذکور ارسال گردد.

معرفی تسهیل کننده‌های تحقق دستاورد:

معاونت‌های درمان، بهداشت، غذا و دارو دانشگاه، سطوح مدیریتی (روسا و مدیران) بیمارستان‌های تابعه، مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه

معرفی جامعه هدف دستاورد در سطوح ملی، منطقه ای، بین المللی:

جمعیت کشور، وزارت بهداشت، مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه

بازیگران اصلی در تحقق دستاورد:

مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه، مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، شرکت‌های توسعه‌دهنده سامانه‌های سلامت، مراکز درمانی تابعه

الکترونیکی سازی فرایندهای دانشگاه (سامانه سمفاد و سامانه نظرسنجی دانشگاه)

معرفی دستاورد:

سامانه مدیریت فرایندهای الکترونیک دانشگاه (سمفاد) بر پایه نرم افزار BPMS طراحی و پیاده سازی شده‌است. محیط طراحی فرایندهای آن در قالب نرم‌افزار دسکتاپ و محیط کاربری آن در دو قالب رابط کاربری موبایل و وب در دسترس کاربران قرار گرفته است. همچنین سامانه تحت‌وب نظرسنجی دانشگاه جهت تسهیل در طراحی و پاسخدهی به پرسشنامه‌ها توسعه داده شد.

مزایا و پیامدهای مثبت این دستاورد:

افزایش سرعت انجام عملیات سازمانی، شفافیت و قابلیت رهگیری فرایندها، ارائه گزارش‌های مدیریتی از فرایندهای در حال اجرا از مزایا و پیامدهای این دستاورد می باشند.

منبع اقتباس ایده اولیه یا تاریخچه شکل گیری و پیاده سازی دستاورد:

پس از انجام مطالعات اولیه در بهمن ماه و اسفندماه سال 1400، دعوت از شرکت‌های تولیدکننده نرم افزار BPMS برای برگزاری جلسات معرفی نرم‌افزار در محل دانشگاه و ارزیابی نرم‌افزارهای معرفی شده با استفاده از چک لیست تدوین شده، شرکت ارائه دهنده ابزار طراحی فرایند انتخاب و در سال‌های 1401 و 1402 چند مرحله کارگاه آموزشی برای همکاران برگزار گردید.

معرفی تسهیل کننده های تحقق دستاورد:

شیوه‌نامه اجرایی طراحی، پیاده سازی، استقرار و بهره‌برداری فرایندهای سازمانی بر بستر سامانه سمفاد، حمایت‌های عملیاتی در قالب اتصال سامانه سمفاد به سایر سامانه‌های دانشگاه جهت دریافت و ارسال اطلاعات و حمایت‌های مالی

معرفی جامعه هدف دستاورد در سطوح ملی، منطقه ای، بین المللی:

دانشگاه علوم پزشکی تهران، اساتید، دانشجویان، کارکنان و ....

بازیگران اصلی در تحقق این دستاورد:

مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه، معاونت توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه و معاونت درمان دانشگاه 

الکترونیک‌سازی گردآوری و نشر اطلاعات آماری دانشگاه

معرفی دستاورد:

ساختار اطلاعات آماری تدوین و بر اساس آن داده‌های آماری جمع آوری، طبقه‌بندی و منتشر شده است.

مزایا و پیامدهای مثبت این دستاورد برای دانشگاه و حوزه مدیریت آمار و فناوری اطلاعات:

دسترسی و بهره‌برداری مدیران دانشگاه در حوزه‌های مختلف به اطلاعات، فراهم شدن امکان مقایسه اطلاعات با دوره های قبلی و رصد پیشرفت کارها در حوزه‌های مختلف از مزایا و پیامدهای این دستاورد می باشند.

منبع اقتباس ایده اولیه یا تاریخچه شکل گیری و پیاده سازی دستاورد:

بانک داده‌های آماری دانشگاه در قالب بیش از چهارصد و پنجاه جدول چند بعدی از سال‌های قبل تدوین و به تدریج ارتقا یافته و اطلاعات هر سال در روی صفحه خانگی دانشگاه قرارداده شده است. این جداول و اطلاعات علاوه بر آنکه اکنون مورد استفاده سازمان‌های برون دانشگاهی است، الگویی جهت سایر دانشگاه‌های کشور نیز می باشد.

معرفی تسهیل کننده های تحقق دستاورد:

مشارکت و حمایت کلیه مدیران حوزه‌های مختلف دانشگاه، استفاده از توان کارکنان موجود، استفاده از امکانات سایت دانشگاه برای دسترسی و نشر اطلاعات

معرفی جامعه هدف دستاورد در سطوح ملی، منطقه ای، بین المللی:

کلیه مدیران و کارشناسان حوزه‌های مختلف دانشگاه و نیز سایر دانشگاه‌ها و موسسات مشابه به جهت الگوبرداری برای پیشبرد امور

بازیگران اصلی در تحقق این دستاورد:

مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه و کارشناسان حوزه آمار و فناوری اطلاعات واحدهای تابعه

توسعه و ارتقاء زیرساخت‌های شبکه ستاد مرکزی و مراکز تابعه دانشگاه

معرفی دستاورد:

با توجه به لزوم وجود ارتباط اینترنتی و اینترانتی در سطح مراکز تابعه دانشگاه به جهت دایر بودن سرویس‌های حیاتی آن مرکز، این مدیریت علاوه بر استمرار اتصال به اینترنت، ارتقاء پهنای باند و سرعت بدون محدودیت داخلی، مراکز را ملزم به راه‌اندازی لینک دوم ارتباطی و تست دوره‌ای آن نموده است و به منظور جلوگیری از SPOF (نقطه تکی خرابی) اقدام به راه‌اندازی و توسعه نقاط حساس ارتباطی بین دانشگاه و خارج از دانشگاه نمود.

مزایا و پیامدهای مثبت دستاورد:

بالابردن دسترس‌پذیری سرورها و سامانه‌ها در سطح دانشگاه، افزایش سرعت و بهره‌وری

منبع اقتباس ایده اولیه یا تاریخچه شکل گیری و پیاده سازی دستاورد:

مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه در دو سال‌ گذشته جهت افزایش سرویس‌دهی به دانشگاه علوم پزشکی تهران گام‌های مهمی در خصوص ارائه سرویس‌های با کیفیت برداشته است.

معرفی تسهیل کننده های تحقق دستاورد:

معاونت توسعه  مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه و مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه

معرفی جامعه هدف دستاورد در سطوح ملی، منطقه ای، بین المللی:

دانشگاه علوم پزشکی تهران و مراکز تابعه

بازیگران اصلی در تحقق این دستاورد:

مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه

راه‌اندازی مرکز  مدیریت و امنیت اطلاعات در رخدادهای سایبری (SIEM) برای اولین‌بار در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

معرفی دستاورد:

پیرو راه‌اندازی مرکز SIEM و با توجه به بخشنامه‌های بالادستی در جهت بالا بردن و استانداردسازی سطح امنیت فضای سایبری می‌باست تیمی تحت عنوان SOC به رصد رخدادهای امنیتی سایبری دانشگاه اقدام نماید.

< ن;های پست الکترونیک دانشگاه، اقدام به راه‌اندازی سامانه‌های پیامکی متمرکز جهت کلیه واحدهای ستادی و مراکز تابعه نموده است. 

مزایا و پیامدهای مثبت این دستاورد:

افزایش امنیت اطلاع رسانی، افزایش سرعت اطلاع رسانی، جلوگیری از موازی‌کاری، کاهش هزینه‌های ناشی از تعدد قراردادها، استفاده از سیستم عامل و برنامه به‌روز شده، رابط کاربری به روز و user friendly، امکان آرشیو و دسته‌بندی فایل‌ها در فضای  briefcase و تعامل راحت تر با فضای لیست مخاطبین

منبع اقتباس ایده اولیه یا تاریخچه شکل گیری و پیاده سازی دستاورد:

مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه در جهت افزایش سرعت اطلاع‌رسانی ارسال پیامک و ایجاد یکپارچگی، پس از بررسی‌های لازم در سطح ارایه‌دهندگان این نوع خدمات، در سال 1401 اقدام به عقد قرارداد با شرکت پیمانکار جهت راه‌اندازی سامانه‌های متمرکز پیامکی نموده است.

معرفی تسهیل کننده های تحقق دستاورد:

معاونت توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه و مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه

معرفی جامعه هدف دستاورد در سطوح ملی، منطقه ای، بین المللی:

دانشگاه علوم پزشکی تهران، اعضای محترم هیات علمی، کارمندان، دانشجویان و بازنشستگان محترم

بازیگران اصلی در تحقق دستاورد :

مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی

 

 

 

متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه