معرفی اداره فناوری اطلاعات

1- معرفی

تصویر اداره فناوری اطلاعات

اداره فناوری اطلاعات از سال 1390 در مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی تهران با رویکرد توسعه و بهره‌برداری از فناوری‌های اطلاعاتی و تسهیل در ارائه خدمات عمومی دانشگاه شکل گرفت. در حال حاضر، این اداره در حال ارائه خدمات IT به حدود 1900 عضو هیأت علمی، 20200 کارمند و 12200 دانشجو می‌باشد. خدمات فناوری اطلاعات تاثیر بسزایی در عملکرد سازمان داشته و علاوه بر تسریع و بهبود در ارائه خدمات، در افزایش بهره‌وری و کمک به تصمیم‌گیری در سازمان موثر است.

اداره فناوری اطلاعات با ارائه خدماتی به شرح ذیل، در راستای تحقق اهداف این حوزه فعالیت می‌نماید:

  • ارائه خدمات Hosting دانشگاه
  • ارائه خدمات VPN
  • همکاری در برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی کارکنان حسب نیاز تخصص‌های مورد نیاز سازمان
  • تحلیل و پیاده‌سازی فرآیندها
  • بررسی و صدور مجوز فنی قراردادهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری
  • ارائه خدمات IT به اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه
  • ارائه خدمات ایمیل به دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارکنان
  • نگهداری و پشتیبانی ماشین‌های مجازی و سرورهای فیزیکی
  • پیاده‌سازی داشبوردهای اطلاعاتی مربوط به حوزه فعالیت خود
  • استفاده از نوآوری و ایده‌های کارکنان در حوزه IT برای ارتقای سازمان
  • مدیریت و نظارت بر پیاده‌سازی پروژه‌های نرم‌افزاری در دانشگاه
  • پشتیبانی و برخی از نرم‌افزارها توسط کارشناسان
  • بررسی و صدور مجوز فنی در خصوص طراحی وب‌سایت‌ها
  • پشتیبانی CMS دانشگاه (نرم‌افزار اسپیریت پورتال)
  • پشتیبانی و ارائه خدمات نظرسنجی
  • راهبری مصوبات کمیته پدافند سایبری دانشگاه
  • برنامه عملیاتی (HOP) حوزه مدیریت آمار و فناوری اطلاعات
  • بازطراحی و الکترونیکی کردن فرم‌های فنی زیرساخت و شبکه، امنیت و اطلاعات کارشناسان IT مراکز تابعه دانشگاه
  • ایجاد بانک اطلاعاتی به‌روز از اطلاعات سخت‌افزاری، زیرساخت و شبکه، امنیت، کاربران و وضعیت فیزیکی دیتا سنترها
  • انجام تنظیمات ماشین‌های مجازی پروژه مدیریت رخدادها و امنیت اطلاعات (SIEM)

2- ماموریت

اداره فناوری اطلاعات دانشگاه مسئول توسعه، پشتیبانی و بهبود خدمات مرتبط با فناوری اطلاعات در دانشگاه است. در این مأموریت، بهبود‌هایی در زیرساخت‌های مختلف مورد نیاز دانشگاه ارائه می‌شود:

  • سیستم‌های اطلاعاتی: بهبود سیستم‌های مدیریت دانشجویی، مالی، منابع انسانی و دیگر سیستم‌های مرتبط با دانشگاه.
  • امنیت اطلاعات: تقویت امنیت سرورها و داده‌های دانشگاه
  • پشتیبانی فنی: ارائه خدمات پشتیبانی فنی به دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه
  • توسعه نرم‌افزارها: توسعه نرم‌افزارهای مورد نیاز دانشگاه برای مدیریت داده‌ها، آموزش و ارتباطات
  • داشبوردهای مدیریتی: تجمیع اطلاعات مربوط به خدمات ارائه شده در حوزه زیرساخت و شبکه و طراحی داشبوردهای مدیریتی مربوطه

3- چشم‌انداز

  • بررسی و ارائه خدمات فناوری اطلاعات مورد نیاز سازمان برای رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب
  • مدیریت کارا و اثربخش داده‌ها، اطلاعات و دانش در سطح دانشگاه با نگاهی جامع، یکپارچه و نظام‌مند
  • مانیتورینگ یکپارچه و هوشمند خدمات در سه سطح زیرساخت‌های رایانش، زیرساخت‌های کاربری و سطح کاربردهای کسب و کار
  • ایجاد پنل اطلاع‌رسانی اعضای هیأت علمی، کارمندان و دانشجویان دانشگاه
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه