اداره فناوری اطلاعات از سال 1390 در مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی تهران با رویکرد توسعه و بهرهبرداری از فناوریهای اطلاعاتی و تسهیل در ارائه خدمات عمومی دانشگاه شکل گرفت. در حال حاضر، این اداره در حال ارائه خدمات IT به حدود 1900 عضو هیأت علمی، 20200 کارمند و 12200 دانشجو میباشد. خدمات فناوری اطلاعات تاثیر بسزایی در عملکرد سازمان داشته و علاوه بر تسریع و بهبود در ارائه خدمات، در افزایش بهرهوری و کمک به تصمیمگیری در سازمان موثر است.
اداره فناوری اطلاعات با ارائه خدماتی به شرح ذیل، در راستای تحقق اهداف این حوزه فعالیت مینماید:
ارائه خدمات Hosting دانشگاه
ارائه خدمات VPN
همکاری در برگزاری دورههای آموزشی تخصصی کارکنان حسب نیاز تخصصهای مورد نیاز سازمان
تحلیل و پیادهسازی فرآیندها
بررسی و صدور مجوز فنی قراردادهای نرمافزاری و سختافزاری
ارائه خدمات IT به اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه
ارائه خدمات ایمیل به دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارکنان
نگهداری و پشتیبانی ماشینهای مجازی و سرورهای فیزیکی
پیادهسازی داشبوردهای اطلاعاتی مربوط به حوزه فعالیت خود
استفاده از نوآوری و ایدههای کارکنان در حوزه IT برای ارتقای سازمان
مدیریت و نظارت بر پیادهسازی پروژههای نرمافزاری در دانشگاه
پشتیبانی و برخی از نرمافزارها توسط کارشناسان
بررسی و صدور مجوز فنی در خصوص طراحی وبسایتها
پشتیبانی CMS دانشگاه (نرمافزار اسپیریت پورتال)
پشتیبانی و ارائه خدمات نظرسنجی
راهبری مصوبات کمیته پدافند سایبری دانشگاه
برنامه عملیاتی (HOP) حوزه مدیریت آمار و فناوری اطلاعات
بازطراحی و الکترونیکی کردن فرمهای فنی زیرساخت و شبکه، امنیت و اطلاعات کارشناسان IT مراکز تابعه دانشگاه
ایجاد بانک اطلاعاتی بهروز از اطلاعات سختافزاری، زیرساخت و شبکه، امنیت، کاربران و وضعیت فیزیکی دیتا سنترها
انجام تنظیمات ماشینهای مجازی پروژه مدیریت رخدادها و امنیت اطلاعات (SIEM)
2- ماموریت
اداره فناوری اطلاعات دانشگاه مسئول توسعه، پشتیبانی و بهبود خدمات مرتبط با فناوری اطلاعات در دانشگاه است. در این مأموریت، بهبودهایی در زیرساختهای مختلف مورد نیاز دانشگاه ارائه میشود:
سیستمهای اطلاعاتی: بهبود سیستمهای مدیریت دانشجویی، مالی، منابع انسانی و دیگر سیستمهای مرتبط با دانشگاه.
امنیت اطلاعات: تقویت امنیت سرورها و دادههای دانشگاه
پشتیبانی فنی: ارائه خدمات پشتیبانی فنی به دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه
توسعه نرمافزارها: توسعه نرمافزارهای مورد نیاز دانشگاه برای مدیریت دادهها، آموزش و ارتباطات
داشبوردهای مدیریتی: تجمیع اطلاعات مربوط به خدمات ارائه شده در حوزه زیرساخت و شبکه و طراحی داشبوردهای مدیریتی مربوطه
3- چشمانداز
بررسی و ارائه خدمات فناوری اطلاعات مورد نیاز سازمان برای رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب
مدیریت کارا و اثربخش دادهها، اطلاعات و دانش در سطح دانشگاه با نگاهی جامع، یکپارچه و نظاممند
مانیتورینگ یکپارچه و هوشمند خدمات در سه سطح زیرساختهای رایانش، زیرساختهای کاربری و سطح کاربردهای کسب و کار
ایجاد پنل اطلاعرسانی اعضای هیأت علمی، کارمندان و دانشجویان دانشگاه