معرفی اداره ارتباطات و زیرساخت شبکه

معرفی

تصویر فناوری اطلاعات

اداره ارتباطات و زیرساخت شبکه از سال 1390 در مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی تهران با رویکرد توسعه و بهره‌برداری از فناوری‌های اطلاعاتی و تسهیل در ارائه خدمات عمومی دانشگاه شکل گرفت. در حال حاضر این اداره وظیفه نگهداری و پشتیبانی از شبکه و توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات را در منطقه‌ای به وسعت 2669 کیلومتر مربع (مناطق جنوبی شهر تهران و شهرستان‌های اسلامشهر و شهر ری) بر عهده دارد. خدمات ارائه‌شده در حیطه وظایف اداره زیرساخت و شبکه تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد و ارائه خدمت به مردم داشته و علاوه بر آن، در افزایش بهره‌وری و کمک به تصمیم‌گیری در سازمان موثر است. این اداره به‌عنوان نگهدارنده و توسعه‌دهنده زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه، وظیفه تحلیل، طراحی، توسعه، نگهداری و پشتیبانی زیرساخت دانشگاه را در حوزه IT بر عهده دارد. کلیه ارتباطات در سطح دانشگاه و تمام سرویس‌های تحت شبکه آن در این بستر به جریان می‌افتند. همچنین پشتیبانی از سالن‌های همایش، برگزاری جلسات و وبینارها از دیگر وظایفی است که همکاران این اداره بر عهده دارند. راه‌اندازی SOC، تهیه و نگهداری تجهیزات فایروال، تهیه و توسعه سرورهای فیزیکی، توسعه ماشین‌های مجازی (VM)، تامین اینترنت از دو محل IPM و مخابرات، ارتقاء ارتباط اینترانت دانشگاه، راه‌اندازی مسیر دوم اتصال شبکه به IPM، اتصال PP-to-واحدها، ارتقاء اینترانت واحدهای تابعه به VPLS، پیگیری و توسعه ip‌های معتبر دانشگاه (با توجه به افزایش پهنای باند و افزایش سرویس‌های دانشگاه)، طراحی و راه‌اندازی اکانتینگ یکپارچه دانشگاه، و نیز توسعه و نگهداری تجهیزات دیتاسنتر دانشگاه از مهم‌ترین اقدامات و پروژه‌های دانشگاه در این حوزه است.

اداره زیرساخت و شبکه با ارائه خدماتی به شرح ذیل، در راستای تحقق اهداف این حوزه فعالیت می‌نماید:

  • مدیریت رخداد‌ها و امنیت اطلاعات (SIEM)
  • تشکیل تیم اورژانس برای حل مشکلات واحدهای زیرمجموعه
  • ارائه خدمات IT به اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه
  • ارائه سامانه‌های پیامکی یکپارچه به ستاد مرکزی و واحدهای تابعه
  • دسترسی امن ارتباط از راه دور به کاربران و شرکت‌های تحت قرارداد با دانشگاه
  • انجام امور مربوط به پشتیبانی و انعقاد قراردادهای مرتبط
  • بررسی و صدور مجوز فنی در خصوص خرید تجهیزات سخت‌افزاری واحدهای زیرمجموعه
  • بازدید و بررسی وضعیت مراکز و ارائه بازخورد
  • همکاری در برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی کارکنان حسب نیاز تخصص‌های موردنیاز سازمان
  • برگزاری وبینارها و سرویس‌دهی به سالن‌های همایش ستاد مرکزی
  • نگهداری و پشتیبانی ماشین‌های مجازی و سرورهای فیزیکی
  • ارائه خدمات در حوزه IT به کاربران ستاد مرکزی و زیرمجموعه
  • ارائه خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از طریق سامانه تیکت

ماموریت

  • به‌روز نگه‌داشتن تجهیزات و تأمین امنیت در حوزه زیرساخت و دیتاسنتر
  • نگهداری و بهبود زیرساخت‌های ارتباطی فناوری اطلاعات در سطح دانشگاه
  • پشتیبانی و ارائه راهکارهای مناسب در حوزه IT
  • فراهم‌آوری تجهیزات و زیرساخت‌های موردنیاز در جهت یکپارچه‌سازی کلیه خدمات نرم‌افزاری و سامانه‌های دانشگاه
  • ارائه خدمات مربوطه در حوزه دیتاسنتر دانشگاه
  • تقویت امنیت سرورها و سرویس‌های دانشگاه
  • ارائه خدمات پشتیبانی فنی به دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه

چشم‌انداز

  • بررسی و ارائه خدمات فناوری اطلاعات موردنیاز سازمان برای رسیدن از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب‌تر
  • همکاری در پروژه مانیتورینگ یکپارچه و هوشمند خدمات در سه سطح زیرساخت‌های رایانش (شامل تجهیزات شبکه، تجهیزات امنیتی، سرورهای فیزیکی، ذخیره‌سازها، سیستم‌عامل‌ها، ابزارهای مجازی‌ساز، تجهیزات محیطی و ...)، زیرساخت‌های کاربرد (شامل پایگاه‌های داده، وب‌سرورها، سرورهای کاربردی، سیستم‌های صف پیام، ابزارهای تدارک سرویس، ابزارهای تحلیل داده، ابزارهای ارکستراسیون، نرم‌افزارهای ارکستراسیون، نرم‌افزارهای امنیتی و شبکه، ابزارهای سازمانی، محیط‌های اجرا و ...) و سطح کاربردهای کسب‌وکار (شامل مانیتورینگ‌های عملیاتی و خدمات توسعه‌یافته برای یک کسب‌وکار)
  • مشارکت در تدوین سند نقشه شبکه و ارتباطات واحدهای تابعه و مدیریت نگهداشت منابع سخت‌افزاری و تجهیزات فناوری اطلاعات
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه