معرفی اداره ارتباطات و زیرساخت شبکه

معرفی

  • اداره ارتباطات و زیرساخت شبکه از سال 1390 در مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه با رویکرد توسعه و بهره‌برداری از فناوری‌های اطلاعاتی و تسهیل در ارائه خدمات عمومی دانشگاه شکل گرفت. در حال حاضر این اداره وظیفه نگهداری و پشتیبانی از شبکه و توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات را در منطقه‌ای به وسعت 2669 کیلومتر مربع (مناطق جنوبی شهر تهران و شهرستان‌های اسلامشهر و شهر ری) را بر عهده دارد. خدمات ارائه شده در حیطه وظایف اداره زیرساخت و شبکه تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد و ارائه خدمت به مردم داشته و علاوه بر آن، در افزایش بهره‌وری و کمک به تصمیم‌گیری در سازمان موثر است. این اداره به عنوان نگهدارنده و توسعه‌دهنده زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه، وظیفه تحلیل، طراحی، توسعه، نگهداری و پشتیبانی و زیرساخت دانشگاه را در حوزه IT به عهده دارد. کلیه ارتباطات در سطح دانشگاه و تمام سرویس‌های تحت شبکه آن در این بستر به جریان می‌افتند. همچنین پشتیبانی از سالن‌های همایش و برگزاری جلسات و برگزاری وبینارها از دیگر وظایفی است که همکاران این اداره بر عهده دارند. راه‌اندازی SOC، تهیه و نگهداری تجهیزات فایروال، تهیه و توسعه سرورهای فیزیکی، توسعه ماشین‌های مجازی (VM)، تامین اینترنت از دو محل IPM و مخابرات، ارتقاء ارتباط اینترانت دانشگاه، راه اندازی مسیر دوم اتصال شبکه به IPM، اتصال PP-to-واحدها، ارتقاء اینترانت واحدهای تابعه به VPLS، پیگیری و توسعه ip‌های معتبر دانشگاه (با توجه به افزایش پهنای باند و افزایش سرویس‌های دانشگاه) و طراحی و راه اندازی اکانتینگ یکپارچه دانشگاه و نیز توسعه و نگهداری تجهیزات دیتاسنتر دانشگاه از مهمترین اقدامات و پروژه‌های دانشگاه در این حوزه است. اداره زیرساخت و شبکه با ارائه خدماتی به شرح ذیل، در راستای تحقق اهداف این حوزه فعالیت می‌نماید.
  • مدیریت رخداد‌ها و امنیت اطلاعات (SIEM)
    تشکیل تیم اورژانس برای حل مشکلات واحدهای زیر مجموعه
    ارائه خدمات IT به اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه
    ارائه سامانه‌های پیامکی یکپارچه به ستاد مرکزی و واحد های تابعه
    دسترسی امن ارتباط از راه دور به کاربران و شرکت های تحت قرارداد با دانشگاه
    انجام امور مربوط به پشتیانی و انعقاد قراردادهای مرتبط
    بررسی و صدور مجوز فنی در خصوص خرید تجهیزات سخت افزاری واحدهای زیرمجموعه
    بازدید و بررسی وضعیت مراکز ارائه بازخورد
    همکاری در برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی کارکنان حسب نیاز تخصص‌های مورد نیاز سازمان
    برگزاری وبینارها و سرویس دهی به سالن‌های همایش ستاد مرکزی
    نگهداری و پشتیبانی ماشین‌های مجازی و سرورهای فیزیکی
    ارائه خدمات در حوزه IT به کاربران ستاد مرکزی و زیر مجموعه
    ارائه خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از طریق سامانه تیکت

ماموریت

  • به روز نگه داشتن تجهیزات و تامین امنیت در حوزه زیرساخت و تامین امنیت در حوزه زیرساخت و دیتا سنتر
    نگهداری و بهبود زیرساخت‌های ارتباطی فناوری اطلاعات در سطح دانشگاه
    پشتیبانی و ارائه راهکارهای مناسب در حوزه IT
    فراهم‌آوری تجهیزات و زیرساخت‌های مورد نیاز در جهت یکپارچه‌سازی کلیه خدمات نرم‌افزاری و سامانه‌های دانشگاه
    ارائه خدمات مربوطه در حطیه دیتاسنتر دانشگاه
    تقویت امنیت سرورها و سرویس‌های دانشگاه
    ارائه خدمات پشتیبانی فنی به دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه

چشم‌انداز

  • بررسی و ارائه خدمات فناوری اطلاعات مورد نیاز سازمان برای رسیدن از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب‌تر
    همکاری در پروژه مانیتورینگ یکپارچه و هوشمند خدمات در سه سطح زیرساخت‌های رایانش (شامل تجهیزات شبکه، تجهیزات امنیتی، سرورهای فیزیکی، ذخیره‌سازها، سیستم‌عامل‌ها، ابزارهای مجازی‌ساز، تجهیزات محیطی و ...)، زیرساخت‌های کاربرد (شامل پایگاه‌های داده، وب سرورها، سرورهای کاربردی، سیستم‌های صف پیام، ابزارهای تدارک سرویس، ابزارهای تحلیل داده، ابزارهای ارکستراسیون، نرم‌افزارهای ارکستراسیون، نرم‌افزارهای امنیتی و شبکه، ابزارهای سازمانی، محیط‌های اجرا و ...) و سطح کاربردهای کسب و کار (شامل مانیتورینگ‌های عملیاتی و خدمات توسعه داده شده برای یک کسب و کار)
    مشارکت در تدوین سند نقشه شبکه و ارتباطات واحدهای تابعه و مدیریت نگهداشت منابع سخت‌افزاری و تجهیزات فناوری اطلاعات
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه