چشم انداز بسط داده شده
دانشگاه علوم پزشکی تهران در افق 1404 هجری شمسی، به لحاظ تامین، تولید و ارائه خدمات امن، پایدار و مستمر فناوری اطلاعات برای همه ذینفعان خود، سازمانی است توسعهیافته و سرآمد در کشور که توانسته است با استقرار نظام جامع حاکمیت فناوری اطلاعات و از طریق توسعه کمی و کیفی خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات به سمت دانشگاه یکپارچه، هوشمند و بدون کاغذ گام بردارد.
در این نظام جهتگیریهای کلی، استانداردهای کاری و مسیر حرکت دانشگاه برای تمامی نهادها، سازمانها، واحدها و شرکتهای همکار و دستاندرکار در امر توسعه ماموریتهای دانشگاه از سوی شورای فناوری اطلاعات دانشگاه به طور شفاف مشخص شده است. در این راستا نقشه راه آینده و برنامههای عملیاتی به صورت دقیق و شفاف با مشارکت واحدهای مرتبط مشخص شده و هماهنگی لازم میان آنها به طور کامل وجود داشته و سازوکارهای لازم برای ارزیابی و نظارت بر انواع همکاریهای درون و برون سازمانی به خوبی فراهم گردیده است. دبیرخانه شورای فناوری اطلاعات دانشگاه هر ساله گزارش دقیق، جامع و استاندارد شدهای از وضعیت فناوری اطلاعات در دانشگاه به همراه گزارش پیشرفت برنامههای توسعهای را به هیات ریسه دانشگاه ارائه مینماید.
مشتریان خدمات فناوری اطلاعات دانشگاه اعم از دانشجویان، کارمندان، پژوهشگران، اعضای هیات علمی، مدیران و شرکتها و نهادهای حقوقی و افراد حقیقی خارج از دانشگاه در همه سطوح استانی، ملی و بینالمللی، همگی خدمات (اختصاصی شده و به تفکیک حوزههای خدمات سلامت، آموزش و پژوهش و دیگر خدمات دانشگاه) معطوف به انجام کار و وظایف خود را به صورت امن، تسهیل شده، پایدار و مستمر با حفظ محرمانگی و حریم شخصی دریافت کرده و از این خدمات احساس راحتی و رضایت دارند. دانشگاه به مشتریان خود به عنوان ارزیاب خدمات خود و منابع سرشار از ایدههای خلاقانه نگاه کرده و ضمن در دسترس قرار دادن انواع سازوکارهای تسهیل شده اخذ بازخورد، از دریافت نظرات، پیشنهادات، انتقادات و بازخورد آنها بسیار خرسند و سپاسگزار است.
نوآوری، توسعه سامانههای جدید، ارتقا یا جایگزینی سامانههای قدیمی و نیز بکارگیری فناوریهای روزآمد در دانشگاه مبتنی بر جهتگیریهای اصلی دانشگاه بر صورت مشارکتی در زنجیره ارزش به صورت تسهیل شده صورت میپذیرد. همکاریهای سهجانبه مابین مدیریت فناوری اطلاعات، شرکتهای توسعه دهنده سامانهها و نرمافزارها و نیز واحدهای اجرایی بر اساس استانداردهای از پیش مشخص شده و نقشها و وظایف تفکیک شده در راستای اهداف دانشگاه شکل گرفته، توسعه یافته و یا پایان میپذیرد. سوابق این نوع همکاریها، نتایج آنها و درسهای گرفته شده در فرآیندهای مدیریت دانش دانشگاه به خوبی ثبت و ضبط و مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
نیروهای ارائهدهنده/تامین کننده خدمات فناوری اطلاعات در تمامی واحدهای دانشگاه به تعداد کافی و در رشتههای تخصصی مورد نیاز به طور هماهنگ و منسجم مشغول به خدمت بوده و از سطح مطلوبی از دانش و مهارت برخوردارند و همواره در حال به روز رسانی این دانش و مهارت به کمک دانشگاه هستند. منابع انسانی واحدها در خصوص اهداف و ماموریتها به مدیران واحد ذی ربط و در خصوص استانداردها و کیفیت خدمات ارائه شده به مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه پاسخگو میباشند.
نظام رصد، ارزیابی، آمار و اطلاعات دانشگاه در بستر نظام فناوری اطلاعات دانشگاه شکل گرفته و سامان یافته است. ابزارها و سیستمهای هوش سازمانی، هوش مصنوعی، داشبوردهای جامع مدیریتی، بسترهای سختافزاری و شبکهای روزآمد، انبارهای داده و ابرداده، میکروسرویسهای بین سامانهای مبتنی بر فناوری فضای ابری، توانایی تبدیل دادهها به اطلاعات و شواهد معتبر برای تصمیمسازی را متناسب با سطوح مدیریت دانشگاه مهیا کرده است.
دستاوردهای این نظام هماهنگ و منسجم در قالب اعتلای سازمانی و عملکردی دانشگاه (به عنوان یک دانشگاه باز مهندسی شده، تاب آور و کارآمد) و افزایش برنامههای فرصتساز نمایان شده، به طوری که شواهد دقیق و معتبر برگرفته از آن در بهبود سیاستگذاری و مدیریت دانشگاه و تصمیمسازی بهینه و به موقع بسیار تاثیرگذار میباشد.
ماموریتهای حوزه فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی تهران
- تامین و ارتقای هماهنگ خدمات روزآمد فناوری اطلاعات برای دانشگاه و مشتریانش
- ساماندهی همکاریهای چندجانبه به منظور توسعه دانشگاه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات
- تدوین و ارتقای استانداردهای خدمات و تسهیلات حوزه فناوری اطلاعات دانشگاه
- تامین منابع انسانی ماهر، روزآمد و شایسته برای دانشگاه هوشمند
- تامین منابع پایدار مالی، برنامه و زیرساخت برای دانشگاه نسل آینده
اصول و ارزشها
- محرمانگی دادههای کاربران و مشتریان
- امنیت اطلاعات و ارتباطات
- مشتریمداری و احترام به کاربران
- حفظ کرامت انسانی
- به رسمیت شناختن اختیارات سازمانی همه واحدها
اهداف کلان
- دستیابی به نظام حاکمیت فناوری اطلاعات کاملاً ساختار یافته
- دستیابی به نظام ادغام یافته خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و آمار و اطلاعات
- تسهیل نقشآفرینی بازیگران حوزه فناوری اطلاعات در داخل و خارج از دانشگاه
سیاستهای کلان
- توسعه تعاملات و هماهنگی بین بازیگران داخلی و خارجی توسعه فناوری اطلاعات دانشگاه
- ابتنای توسعه فناوری اطلاعات بر ماموریتها و اهداف اولویت دار دانشگاه
- پوشش حداکثری خدمات دانشگاه توسط سامانهها و ابزارهای فناوری اطلاعات
- افزایش هماهنگی و تبادل اطلاعات بین سامانهها
- استفاده عزتمند و توان افزا از خدمات شرکتهای دانشبنیان و بخش خصوصی تراز اول
- توسعه ظرفیت جذب حداکثری فناوری اطلاعات در سازمان دانشگاه (توانمندیهای نیروی انسانی، تجهیزات و فرهنگ)
- ارتقای منابع انسانی دانشگاه بویژه مدیران در پیشگامی و استفاده از فناوری اطلاعات
- افزایش بهرهوری اقتصادی، مالی و دانشی تمامی خدمات مستقیم و غیر مستقیم فناوری اطلاعات در دانشگاه
برنامهها و پروژههای عملیاتی
هدف (1): دستیابی به نظام حاکمیت فناوری اطلاعات کاملاً ساختاریافته
برنامه 1-1: شناسایی/ طراحی یک چارچوب مدیریت و حاکمیت بومی برای فناوری اطلاعات دانشگاه
- پروژه 1-1-1: بازنگری ساختار تشکیلاتی حوزۀ فناوری اطلاعات در واحدهای زیرمجموعۀ دانشگاه (به تفکیک بیمارستانها، معاونتها و سایر ارکان ساختاری در دو سطح حاکمیتی و مدیریتی)
- پروژه 1-1-2: فعالسازی جلسات شورای فناوری اطلاعات و کمیتههای تخصصی-مشورتی ذیل آن در سطح حاکمیتی، طبق تقویم سالانه دانشگاه
- پروژه 1-1-3: تدوین سند تولیت مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه بر دادهها، سامانهها و نیروی انسانی تمامی واحدهای متناظر در ارکان ساختاری زیرمجموعه دانشگاه در چارچوب اقتضائات سطح مدیریتی
- پروژه 1-1-4: تدوین سند حمایتطلبی مالی حوزۀ فناوری اطلاعات (شامل امنیت، کاهش هزینهها، درآمدزایی و افزایش رضایتمندی کاربران و سایر مزایای راهبردی)
- پروژه 1-1-5: شناسایی، بازبینی و مهندسی مجدد تمامی فرایندهای حاکمیتی و مدیریتی بر اساس اولویتهای موردنظر دانشگاه
- پروژه 1-1-6: شناسایی، بازبینی و مهندسی مجدد محصولات و سیستمهای موجود و پیشنهاد جایگزینهای احتمالی با توجه به اعلام نیاز واحدهای دانشگاه مبتنی بر سازوکارهای تحقیق و توسعه در حوزۀ فناوری اطلاعات
- پروژه 1-1-7: تدوین و اجرای برنامۀ جامع ارتقای امنیت و محرمانگی اطلاعات دانشگاه مبتنی بر پروتکلهای امنیتی
- پروژه 1-1-8: تدوین و اجرای برنامۀ جامع نگهداری و بهروزرسانی سختافزاری شامل پیوست اولیۀ برنامهها، استانداردها و برنامۀ اسقاط
- پروژه 1-1-9: تدوین و اجرای برنامه بستر ارتباط پایدار با اولویت فیبر نوری، و در موارد حساس به صورت ارتباطات چندگانه
- پروژه 1-1-10: تدوین و اجرای برنامۀ ساماندهی نیروی انسانی آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه و ساختارهای مرتبط بر مبنای برنامۀ توسعهای دانشگاه، استانداردهای نیروی انسانی و نظام پاسخگویی
- پروژه 1-1-11: تدوین و اجرای برنامه مدیریت و درجهبندی مطالب و مهارتهای آموزشی موردنیاز نیروی انسانی در سطوح مختلف مدیریتی
- پروژه 1-1-12: تدوین و اجرای برنامۀ بازیابی در بلایا در حوزۀ فناوری اطلاعات
- پروژه 1-1-13: تدوین و اجرای برنامۀ ارزیابی 360 درجه در حوزۀ فناوری اطلاعات
- پروژه 1-1-14: تدوین و اجرای برنامۀ استفاده از اطلاعات جغرافیایی در سامانههای دانشگاه
هدف (2): دستیابی به نظام ادغامیافته خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و آمار و اطلاعات
برنامه 1-2: ساماندهی، یکپارچهسازی و بهینهسازی اطلاعات دانشگاه مبتنی بر فناوری اطلاعات
- پروژه 2-1-1: تهیه نقشه و معماری اطلاعات دانشگاه با در نظر گرفتن حذف موارد موازی و تعیین مرجعیت و استانداردسازی تعاریف پایه بر مبنای یک پروتکل مشخص
- پروژه 2-1-2: راهاندازی انبار داده در جهت تحلیل آماری و دادهکاوی اطلاعات
- پروژه 2-1-3: تدوین/ بروزرسانی قوانین، استانداردها و دستورالعملها (نسخۀ پشتیبانی از دیتابیسها، بروزرسانی نرمافزارها و سیستمها، تبادل اطلاعات بین سیستمهای اطلاعاتی، تعریف استاندارد و کدینگ اطلاعات پایۀ سیستمهای مختلف، شیوهنامهها و الزامات ثبت اطلاعات و پایش کیفیت دادهها، الزام پروژههای تملک دارایی سرمایهای و عمومی و اختصاصی بر داشتن بخش IT و نیازمندیهای آن و امثالهم)
- پروژه 2-1-4: تعیین اهمیت فازهای تکامل سامانههای فعلی از دیدگاه فناوری اطلاعات دانشگاه بر اساس نقشه و معماری اطلاعات دانشگاه و نوع فناوری بکارگرفته شده در سامانهها
- پروژه 2-1-5: بررسی سامانههای موجود دانشگاه با اولویت معاونتها و امکانسنجی برقراری ارتباط پویا و پایدار بین آنها
- پروژه 2-1-6: تدوین و اجرای برنامۀ جامع مستندسازی تجربهها و ایدهها و به اشتراکگذاری آنها در کانالهای مختلف
- پروژه 2-1-7: ایجاد نظامهای داشبورد اطلاعات مدیریتی در سطوح ریاست، معاونت و ادارات دانشگاه بر اساس کاربردها و تحلیلهای تصمیمساز
- پروژه 2-1-8: طراحی داشبورد اطلاعات برای ارائه منظم و دورهای اطلاعات پیمایشهای ملّی حوزه سلامت
برنامه 2-2: توسعه و تکمیل سامانۀ جامع آکادمیک دانشگاه
- پروژه 2-2-1: ایجاد سامانۀ آموزش مجازی فراگیر در تعامل با سایر سامانههای آموزشی، منابع انسانی، مالی و سایر سامانههای مرتبط
- پروژه 2-2-2: راهاندازی سامانه موکس
- پروژه 2-2-3: راهاندازی سامانه جهت برگزاری کلاسهای الکترونیک و آنلاین یا ارتقاء سامانه نوید در جهت برگزاری کلاسهای آنلاین
- پروژه 2-2-4: طراحی و راهاندازی درمانگاههای درمانی- آموزشی مجازی (telemedicine) و فعالیتهای دورا سلامت (telehealth)
برنامه 3-2: توسعه و تکمیل سامانۀ جامع پشتیبانی سازمان
- پروژه 2-3-1: تدوین و اجرای برنامۀ بررسی ورود و خروج اقلام به داروخانههای بیمارستانی و موجودی انبارها
- پروژه 2-3-2: تدوین و اجرای برنامۀ بروزرسانی قیمت و بیمهگری داروها در سامانههای داروخانهها و بیمارستانها
- پروژه 2-3-3: ایجاد پروندۀ الکترونیک پرسنل از طریق ارتباط سیستم اتوماسیون اداری با سیستم پرسنلی
- پروژه 2-3-4: تدوین و اجرای برنامۀ احراز هویت یکپارچه در استفاده از تمامی خدمات و سامانههای دانشگاه
- پروژه 2-3-5: طراحی و استقرار سامانههای واحد اکانتینگ متمرکز در دانشگاه
برنامه 4-2: توسعه و تکمیل سامانه جامع ارائه خدمات سلامت
- پروژه 2-2-5: اعمال فرمولاری دارویی بیمارستانها در سامانههای HIS
- پروژه 2-2-6: تعریف یکپارچه اقلام دارو و تجهیزات در HIS های کلیه بیمارستانها
- پروژه 2-2-7: ایجاد امکان رؤیت دستورات دارویی پزشکان جهت بیماران بستری در داروخانهها
برنامه 5-2: الکترونیکی کردن فرآیندهای غیر سامانهای دانشگاه بر پایه استفاده از دیتاها، اطلاعات و الگوریتمهای تخصصی کشوری
- پروژه 2-5-1: راهاندازی سامانه ارزیابی مبتنی بر توانمندیهای دانشجویان دوره پزشکی عمومی بهمنظور tracking طولی توانمندیها در دوره تحصیل
- پروژه 2-5-2: طراحی و پیادهسازی برنامه آزمونهای تمام دیجیتال در رشتهها و مقاطع اولویتدار
- پروژه 2-5-3: طراحی و راهاندازی سامانه فرمساز جهت انجام مطالعات گروههای آموزشی و بیمارستانها (همانند سامانه E-poll)
- پروژه 2-5-4: راهاندازی سامانههای BPMS جهت ارتباط با اربابرجوع، کمیسیون پزشکی و سامانههای نظارتی
- پروژه 2-5-5: راهاندازی سامانه بررسی مصرف تجمیعی دارو در بیمارستانها
- پروژه 2-5-6: راهاندازی سامانه انجام تجزیه و تحلیل ABC یکپارچه در بیمارستانها
- پروژه 2-5-7: ایجاد سامانهای برای الکترونیکی نمودن چک لیستهای بازدیدهای بیمارستانی
- پروژه 2-5-8: ایجاد سامانههای عملیاتی مهندسی مشاغل، بانک اطلاعاتی مدیران، توزیع و تخصیص نیرو و سایر سامانههای پشتیبان سازمان بر اساس نیاز معاونتها
هدف (3): تسهیل نقشآفرینی بازیگران حوزه فناوری اطلاعات در داخل و خارج از دانشگاه
برنامه 1-3: استفاده از توان و ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در حوزه فناوری اطلاعات در راستای اهداف دانشگاه
- پروژه 3-1-1: ایجاد دیتابانک پویا از متخصصین مرتبط با حوزه آمار و فناوری اطلاعات
- پروژه 3-1-2: ایجاد سازوکارهای قانونی برای بکارگیری متخصصین و دیتاساینتیستها به صورت مشاورهای و امثالهم در امور فناوری اطلاعات دانشگاه
- پروژه 3-1-3: تهیه فهرست فعالیتهای قابلواگذاری و غیرقابلواگذاری به بخش خصوصی
- پروژه 3-1-4: ایجاد شرکت تخصصی IT با سهم حداقل 51 درصدی دانشگاه
- پروژه 3-1-5: تدوین و اجرای برنامۀ شناسایی، برقراری ارتباط، حمایت، جلب همکاری و ارزیابی مستمر شرکتهای دانشبنیان و خلاق بخش خصوصی، به ویژه شرکتهایی با مالکیت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی تهران
برنامه 2-3: ایجاد و تقویت همکاریهای بینسازمانی و بینبخشی بهویژه با دانشگاههای همتراز
- پروژه 3-2-1: مطالعه کاربست خدمات مرکز ملی تبادل اطلاعات در مجموعه دانشگاه
- پروژه 3-2-2: مطالعه امکان و الزامات تبادل الکترونیک اسناد با دستگاههای خارج از دانشگاه