معرفی اداره ارتباطات و زیرساخت شبکه

معرفی

اداره­ ارتباطات و زیرساخت شبکه  از سال 1390 در مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه با رویکرد توسعه و بهره‌برداری از فناوری‌های اطلاعاتی و تسهیل در ارائه خدمات عمومی دانشگاه شکل گرفت. در حال حاضر این اداره وظیفه نگهداری و پشتیبانی از شبکه و توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات را در منطقه‌ای به وسعت 2669 کیلومتر مربع (مناطق جنوبی شهر تهران و شهرستان‌های اسلامشهر و شهر ری) را بر عهده دارد. خدمات ارائه شده در حیطه وظایف اداره زیرساخت و شبکه تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد و ارائه خدمت به مردم داشته و علاوه بر آن، در افزایش بهره‌وری و کمک به تصمیم‌گیری در سازمان موثر است.این اداره به عنوان نگهدارنده و توسعه‌دهنده زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه، وظیفه تحلیل، طراحی، توسعه، نگهداری و پشتیبانی شبکه  را به عهده دارد. در این شبکه تمام کاربران امکان ارتباطی امن با یکدیگر را دارند و کلیه ارتباطات در سطح دانشگاه و تمام سرویس‌های تحت شبکه آن در این بستر به جریان می‌افتند. همچنین پشتیبانی از سالن‌های همایش و برگزاری جلسات و اتاق فرمان آمفی تئاتر ستاد مرکزی دانشگاه از دیگر وظایفی است که همکاران این اداره بر عهده دارندراه‌اندازی SOC، خرید و نگهداری تجهیزات فایروال، خرید و توسعه سرورهای فیزیکی، توسعه ماشین‌های مجازی (VM)، تامین اینترنت از دو محل IPM و مخابرات، ارتقاء ارتباط اینترانت دانشگاه، راه اندازی مسیر دوم اتصال شبکه به  IPM، اتصال Point-to-Point واحدها، تبدیل اینترانت واحدهای تابعه به  VPLS پیگیری و توسعه ip‌های معتبر دانشگاه (با توجه به افزایش پهنای باند و افزایش سرویس‌های دانشگاه) و اکانتینگ دانشگاه و نیز توسعه و نگهداری تجهیزات دیتاسنتر دانشگاه از مهمترین اقدامات و پروژه‌های دانشگاه در این حوزه است. اداره زیرساخت و شبکه با ارائه خدماتی به شرح ذیل، در راستای تحقق اهداف این حوزه فعالیت می‌نماید. 

  • ارائه خدمات VPN
  • همکاری در برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی کارکنان حسب نیاز تخصص‌های مورد نیاز سازمان
  • ارائه خدمات IT به اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه
  • تشکیل تیم اورژانس برای حل مشکلات واحدهای زیر مجموعه
  • ارائه سامانه‌های پیامکی یکپارچه به ستاد مرکزی و واحد های تابع
  • مدیریت رخداد‌ها و امنیت اطلاعات
  • دسترسی امن ارتباط از راه دور به کاربران و شرکت های تحت قرارداد با دانشگاه
  • انجام امور مربوط به پشتیانی و انعقاد قراردادها
  • سرویس دهی به سالن های همایش ستا دمرکزی و وبینارها
  • نگهداری و پشتیبانی ماشین‌های مجازی و سرورهای فیزیکی
  • ارائه خدمات در حوزه IT   به کاربران ستاد مرکزی و زیر مجموعه
  • ارائه خدمات سخت افزاری و نرم افزاری به کارکنان
  • ارائه خدمات نرم‌افزاری و سخت‌آفزاری از طریق سامانه تیکت
  • بررسی و صدور مجوز فنی در خصوص خریدهای سخت افزاری واحدهای زیر مجموعه

ماموریت

  • بهبود زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در دانشگاه
  • پشتیبانی و ارائه راه‌کارهای مناسب در حوزه IT  
  • فراهم‌آوری تجهیزات وزیرساخت‌های مورد نیاز در جهت یکپارچه‌سازی کلیه خدمات نرم‌افزاری و سامانه‌های دانشگاه
  • به روز نگه داشتن تجهیزات و تامین امنیت در حوزه زیرساخت و دیتا سنتر
  • تقویت امنیت سرورها و داده‌های دانشگاه
  • ارائه خدمات پشتیبانی فنی به دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه

 چشم انداز 

  • بررسی و ارائه خدمات فناوری اطلاعات مورد نیاز سازمان برای رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب
  • همکاری در پروژه مانیتورینگ یکپارچه و هوشمند خدمات در سه سطح زیرساخت‌های رایانش (شامل تجهیزات شبکه، تجهیزات امنیتی، سرورهای فیزیکی، ذخیره سازها، سیستم عامل ها، ابزارهای مجازی ساز، تجهیزات محیطی و ...)، زیرساخت های کاربرد (شامل پایگاه های داده، وب سرورها، سرورهای کاربردی، سیستم های صف پیام، ابزارهای تدارک سرویس، ابزارهای تحلیل داده، ابزارهای ارکستراسیون، نرم افزارهای امنیتی و شبکه، ابزارهای سازمانی، محیط های اجرا و ...) و سطح کاربردهای کسب و کار (شامل مانیتورینگ های عملیاتی و خدمات توسعه داده شده برای یک کسب و کار)
  • مشارکت در تدوین سند نقشه شبکه و ارتباطات واحدهای تابعه و مدیریت نگهداشت منابع سخت‌افزاری و تجهیزات فناوری اطلاعات