اداره فناوری اطلاعات از سال 1390 در مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی تهران با رویکرد توسعه و بهره برداری از فناوریهای اطلاعاتی و تسهیل در ارائه خدمات عمومی دانشگاه شکل گرفت. در حال حاضر این اداره در حال ارائه خدمات IT به حدود 1900 عضو هیات علمی، 20200 کارمند و12200 دانشجو میباشد. خدمات فناوری اطلاعات تاثیر بسزایی در عملکرد سازمان داشته و علاوه بر تسریع و بهبود در ارائه خدمات، در افزایش بهرهوری و کمک به تصمیمگیری در سازمان موثر است.
اداره فناوری اطلاعات با ارائه خدماتی به شرح ذیل، در راستای تحقق اهداف این حوزه فعالیت مینماید.
- ارائه خدمات Hosting دانشگاه
- ارائه خدمات VPN
- همکاری در برگزاری دورههای آموزشی تخصصی کارکنان حسب نیاز تخصصهای مورد نیاز سازمان
- نحلیل و پیادهسازی فرآیندها
- بررسی و صدور مجوز فنی قراردادهای نرم افزاری و سخت افزاری
- ارائه خدمات IT به اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه
- ارائه خدمات ایمیل به دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان
- نگهداری و پشتیبانی ماشینهای مجازی و سرورهای فیزیکی
- پیادهسازی داشبوردهای اطلاعاتی مربوط به حوزه فعالیت خود
- استفاده از نوآوری و ایدههای کارکنان در حوزه IT برای ارتقای سازمان
- مدیریت و نظارت بر پیادهسازی پروژههای نرم افزاری در دانشگاه
- پشتیبانی برخی از نرم افزارها توسط کارشناسان
- بررسی و صدور مجوز فنی در خصوص طراحی وب سایتها
- پشتیبان CMS دانشگاه (نرمافزار اسپیریت پورتال)
- پشتیبانی و ارائه خدمات نظرسنجی
- کمیته پدافند سایبری
- برنامه عملیاتی ((HOP حوزه مدیریت آمار و فناوری اطلاعات
بهبود زیرساختهای فناوری اطلاعات در دانشگاه
اداره فناوری اطلاعات دانشگاه مسئول توسعه، پشتیبانی و بهبود خدمات مرتبط با فناوری اطلاعات در دانشگاه است. در این مأموریت، بهبودهایی در زیرساختهای مختلف مورد نیاز دانشگاه ارائه میشود:
سیستمهای اطلاعاتی: بهبود سیستمهای مدیریت دانشجویی، مالی، منابع انسانی و دیگر سیستمهای مرتبط با دانشگاه.
امنیت اطلاعات: تقویت امنیت سرورها و دادههای دانشگاه
پشتیبانی فنی: ارائه خدمات پشتیبانی فنی به دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه در حوزه ایمیل
توسعه نرمافزارها: توسعه نرمافزارهای مورد نیاز دانشگاه برای مدیریت دادهها، آموزش و ارتباطات
داشبوردهای مدیریتی: تجمیع اطلاعات مربوط به خدمات ارائه شده در حوزه زیرساخت و شبکه و طراحی داشبوردهای مدیرتی مربوطه
-
بررسی و ارائه خدمات فناوری اطلاعات مورد نیاز سازمان برای رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب
-
مدیریت کارا و اثربخش دادهها، اطلاعات و دانش در سطح دانشگاه با نگاهی جامع، یکپارچه و نظاممند
-
مانیتورینگ یکپارچه و هوشمند خدمات در سه سطح زیرساختهای رایانش (شامل تجهیزات شبکه، تجهیزات امنیتی، سرورهای فیزیکی، ذخیره سازها، سیستم عاملها، ابزارهای مجازی ساز، تجهیزات محیطی و ...)، زیرساختهای کاربرد (شامل پایگاههای داده، وب سرورها، سرورهای کاربردی، سیستمهای صف پیام، ابزارهای تدارک سرویس، ابزارهای تحلیل داده، ابزارهای ارکستراسیون، نرم افزارهای امنیتی و شبکه، ابزارهای سازمانی، محیطهای اجرا و ...) و سطح کاربردهای کسب و کار (شامل مانیتورینگهای عملیاتی و خدمات توسعه داده شده برای یک کسب و کار)