جبران خدمات تخصصی حوزه آمار و فناوری اطلاعات
اجرایی شدن مصوبه جدید حق فنی برای کارکنان حوزه آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه
مصوبه جدید حق فنی برای کارکنان حوزه فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی تهران به مرحله اجرا درآمد. امید است این اقدام گامی بزرگ در جهت بهبود نظام جبران خدمات و افزایش انگیزه همکاران تخصصی باشد.
مرکز آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد که اولین اقدام آئیننامه تصویبشده فاوای دانشگاه، پس از تصویب و ابلاغ هیات امناء دانشگاه به مرحله اجرا درآمده است. نتایج این مصوبه اکنون از سوی معاونت توسعه به واحدهای عملیاتی حسابداری ابلاغ میشود.
بر اساس آئیننامه جدید، شمول این حق فنی به سه گروه گسترش یافته است:
- نیروهای شاغل در حوزه فناوری اطلاعات بیمارستانها: افرادی که با وجود داشتن مدرک تحصیلی مرتبط، در سنوات گذشته از این حق برخوردار نبودند.
- همکارانی که مدرک مرتبط با فناوری اطلاعات نداشتند: این افراد دارای دانش فنی بوده و در آئیننامه جدید، اگر سه سال یا بیشتر سابقه مرتبط با کار در حوزه فناوری اطلاعات داشته باشند، مشمول دریافت حق فنی خواهند شد.
- همکاران شاغل در حیطه آمار دانشگاه: این افراد نیز اکنون مشمول دریافت حق فنی شدهاند.
مفاد آئیننامه و تصمیم کمیته به این صورت است که همکاران حیطه آمار، با وجود داشتن دانش و مهارت لازم در رشته خود، به دلیل ماهیت حق فنی که به جنبههای فناوری اطلاعات بازمیگردد، اگر این دانش و مهارت را با ابزار فناورانه به کار گیرند، مشمول دریافت حق فنی خواهند شد.
با توجه به محدودیتهای تعیین شده توسط اسناد بالادستی؛ مبنی بر پرداخت حق فنی صرفاً به همکاران دارای رابطه استخدامی، در حال حاضر امکان پرداخت به نیروهای شرکتی وجود ندارد. اما این مدیریت در تلاش است تا مزایای دیگری برای این همکاران فراهم کند.
با توجه به مفاد آئیننامه جدید فاوا و به منظور دستیابی به بهترین کارایی و اجرای بهینه، «کمیته ارزیابی خدمات تخصصی» در دانشگاه و مرکز آمار و فناوری اطلاعات تشکیل شده و جلساتی را به این منظور ترتیب داده است. تاکید این کمیته بر توزیع عادلانه حق فنی است و به همین دلیل، شاخص اصلی برای تخصیص مبلغ ریالی حق فنی به هر فرد، دانش فنی و بکارگیری این دانش در نظر گرفته شده است. این کمیته با برگزاری جلسات متعدد، این دو شاخص را برای تمامی همکارانی که در اعلام اولیه واحدها (خوداظهاری) اعلام شده بود، بررسی کرده و ضمن در نظر گرفتن مسئولیت افراد در سطح واحد خود و نقش و کارایی فنی آنها، اقدام به امتیازدهی به تکتک افراد کرده است.
این ارزیابی با نگاهی کلی و مقایسهای بین واحدهای مختلف این حوزه در سطح دانشگاه انجام شده است. نتیجه نهایی این جلسات به "معاونت توسعه مدیریت و برنامهریزی منابع دانشگاه" ابلاغ و جهت اجراء به مراکز تابعه اعلام گردید و هماکنون این معاونت محترم در حال ابلاغ آن به واحدهای ذیربط دانشگاه است. اقدام و اجرای این بند از آئیننامه صرفاً جنبه افزایش دریافتی برای همکاران داشته و میزان تعلق و ضریب حق فنی بین ۲۰ تا ۸۰ درصد حق شغل آخرین حکم کارگزینی همکاران تعیین شده است.
در سال اول اجرای برنامه؛ منابع مالی آن در دانشگاه پیشبینی نشده بود، همکاران جدید مشمول با درصدهای پایینتر تعیین شدند. اما این ضریب به شرط واجد بودن شاخصهای مورد نظر کمیته، میتواند در سال آینده تجدید نظر و افزایش یابد. به این منظور، مرکز آمار و فناوری اطلاعات اقدام به تدوین سامانه ثبت فعالیتهای همکاران در این حوزه کرده تا همکاران با ثبت عملکرد و فعالیتهای تخصصی خود در این سامانه، امکان ارزیابی دقیقتر کمیته را برای سالهای آتی فراهم سازند. در صورت ثبت این فعالیتها، کمیته ابزار بهتری برای ارزیابیهای آتی خواهد داشت. افتتاح این سامانه متعاقباً به اطلاع همکاران رسانده خواهد شد.
پرداخت این حق فنی بر اساس ابلاغیه معاونت توسعه از تیرماه سال جاری امکانپذیر است و پرداخت سه ماهه اول سال مطابق روال سالهای گذشته خواهد بود.
مرکز آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه امیدوار است که با اجرای این مصوبه جدید، نظام جبران خدمات در دانشگاه بهطور مؤثری بهبود یابد و انگیزه همکاران برای ارائه خدمات تخصصی افزایش یابد. علاوه بر آن، این اقدام نهتنها به عدالت در پرداختها کمک خواهد کرد، بلکه امید است موجب ارتقاء سطح دانش و تخصص همکاران این حوزه شود و در نهایت به بهبود عملکرد کلی دانشگاه منجر گردد. همچنین این مدیریت معتقد است که با اجرای این مصوبه، نیروهای متخصص حوزه فناوری اطلاعات، بهعنوان سرمایههای ارزشمند دانشگاه، میتوانند نقش بسزایی در پیشرفت و ارتقاء سیستمهای اطلاعاتی و آماری ایفا کنند و در نهایت با ایجاد شاخصهای عملکردی واحدها، ابزاری را برای تصمیمگیری مدیران و نهایتاً ارتقاء عملکردی دانشگاه فراهم نمایند.
نظرات و پیشنهادها
لطفاً، هر گونه نظر، پیشنهاد یا انتقاد نسبت به «مصوبه جدید حق فنی» را از طریق یکی از روشهای زیر در اختیار اعضای «کمیته ارزیابی خدمات تخصصی» دانشگاه قرار دهید.
ارسال نظر