• تاریخ انتشار : 1403/06/20 - 14:38
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 94
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه

گامی به سوی عدالت در جبران خدمت کارکنان حوزه فناوری اطلاعات

ابلاغ بخشنامه برقراری، تعیین و پرداخت حق فنی و حق آنکالی به کارکنان شاغل دارای تجربه و مدرک مرتبط با فناوری اطلاعات و آمار

پیرو مصوبه شصت و هفتمین نشست هیات امناء دانشگاه ضوابط اجرایی جدید حق فنی و نیز برای نخستین بار بخشنامه برخورداری از حق آنکالی به کارکنان شاغل دارای تجربه و مدرک مرتبط با فناوری اطلاعات و آمار ابلاغ گردید.

بر اساس بخش‌نامه شماره ۱۴۰۳/۱۱/۵۱/۷۵۳۰ معاونت توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع ضوابط جدید نظام جبران خدمات کارکنان حوزه فناوری اطلاعات و آمار (حق فنی - حق آنکالی) در تاریخ 1403/06/17 ابلاغ گردید. تا قبل از صدور این بخشنامه، حق فنی در قالب درصد ثابتی که مشمول افزایش سالانه نیز می‌شد به تمامی‌افرادی که دارای مدرک مرتبط با فناوری اطلاعات و ضمناً در این حوزه شاغل بودند تعلق می‌گرفت اما در آئین‌نامه جدید این حق به سطح دانش شغلی و میزان استفاده از توانمندی‌های فرد در انجام امور محوله منوط شده است. با این حساب، درصد پرداختی می‌تواند بر اساس تفاوت میزان مهارت نیروها و نیز بهره‌گیری از آن برای امور محوله متفاوت بوده و طبیعتاً به استناد بخشنامه امکان افزایش آن بیش از گذشته خواهد بود. از دیگر تغییرات آئین‌نامه جدید این است که قبلاً معیارهای دریافت حق فنی صرفاً داشتن مدرک تحصیلی مرتبط شامل کلیه مقاطع و رشته‌های تحصیلی مندرج در کتاب طرح طبقه‌بندی مشاغل و مربوط به پست‌های سازمانی فناوری اطلاعات می‌شد که در آئین‌نامه جدید، علاوه بر افراد دارای مدرک تحصیلی مرتبط و شاغل در حوزه فناوری اطلاعات، افرادی هم که مدرکی غیرمرتبط دارند اما بیش از سه سال در این حوزه فعالیت مفید و اثربخش داشته‌اند نیز مشروط به تأیید کمیته حق فنی، مشمول دریافت مبالغ می‌شوند. همچنین، همکاران حوزه آمار در کلیه واحدها اعم از بیمارستان‌ها، دانشکده‌ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌ها نیز منوط به تشخیص کمیته مشمول این حق خواهند بود.

حق آنکالی به افرادی تعلق می‌گیرد که بر اساس شیفت آنکالی تعریف شده توسط واحد و نیز مشروط به صدور ابلاغ خدمت آنکال از طرف مدیریت آمار و فناوری اطلاعات در خارج از ساعات اداری یا ایام تعطیل پاسخگو بوده و خدمات پشتیبانی موثر ارائه می‌دهند. لزوم نیاز به خدمات آنکالی باید به صورت موردی به تصویب کمیته یاد شده رسیده و واحدهای مشمول حق آنکالی احصاء گردند. مبلغ حق فنی، درصدی از حق شغل افراد بوده و میزان آن صرفاْ منطبق بر عملکرد فرد و مصوبه کمیته مذکور می‌باشد.

 

متن بخشنامه برقراری، تعیین و پرداخت حق فنی و حق آنکالی به کارکنان شاغل دارای تجربه و مدرک مرتبط با فناوری اطلاعات و آمار به شرح ذیل است:

پیرو مصوبه شصت و هفتمین نشست هیات امناء دانشگاه درخصوص اجرای مفاد آئین نامه توسعه فاوا با موضوع برقراری و تعیین حق فنی- حق آنکالی کارکنان شاغل در حوزه فناوری اطلاعات و آمار دانشگاه به استحضار می‌رساند؛ به منظور بهبود نظام جبران خدمت کارکنان، از تاریخ ۱۴۰۳/۰۴/۱۶ مبلغ حق فنی مشمولین براساس دانش شغلی و میزان بکارگیری توانمندی فنی ایشان در امورات محوله- مبتنی بر ماموریت‌ها و اولویت‌ها- به تشخیص "کمیته اجرایی ارزیابی خدمات تخصصی حوزه فناوری اطلاعات و آمار"، منطبق بر ضوابط اجرایی بودجه و انضباط مالی دانشگاه تعیین می‌گردد.

از تاریخ اجرای بخشنامه، بررسی و اتخاذ تصمیم درخصوص تعیین مشمولین حق فنی- حق آنکالی و نیز تعیین مبلغ حق فنی- حق آنکالی صرفا برعهده "کمیته اجرایی ارزیابی خدمات تخصصی حوزه فناوری اطلاعات و آمار" بوده و هرگونه پرداخت خارج از مصوبه کمیته اجرایی غیرقانونی تلقی می‌گردد. پرداخت‌های مربوط به حق فنی و حق آنکالی مستقل از هرگونه پرداخت غیرمستمر دیگر از قبیل اضافه کاری و کارانه می‌باشد.

 

ضوابط اجرایی کل:

1- مصوبات کمیته اجرایی پس از ابلاغ به واحد محل خدمت کارمند به مدت شش ماه معتبر و لازم الاجراء بوده و هرگونه لغو یا تغییر موارد (به تشخیص کمیته اجرایی) مندرج در مصوبه صرفا در صورت ابلاغ مجدد معاونت توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه امکانپذیر خواهد بود.

2- نظارت بر حسن اجرای کلیه مصوبات کمیته اجرایی بر عهده بالاترین مقام واحد می‌باشد.

3- حضور نماینده واحد تابعه حسب ضرورت موضوع و بدون حق رای در کمیته اجرایی بلامانع است.

4- معیارهای مورد عمل برای تعیین کارکنان مشمول حق فنی- حق آنکالی به شرح زیر می‌باشد:

الف- کارکنان رسمی- پیمانی و قرارداد انجام کار معین حرفه ای/ غیر حرفه ای شاغل در حوزه فناوری اطلاعات و آمار واحدهای مختلف دانشگاه با مدرک تحصیلی مرتبط به تشخیص کمیته اجرایی

ب- کارکنان رسمی- پیمانی و قرارداد انجام کار معین حرفه‌ای/ غیر حرفه‌ای شاغل در حوزه فناوری اطلاعات و آمار واحدهای مختلف دانشگاه با مدرک تحصیلی غیرمرتبط (تمامی مقاطع تحصیلی) مشروط به حداقل سه سال سابقه کار اثربخش در حوزه‌های فناوری اطلاعات یا آمار واحدهای تابعه دانشگاه به تشخیص کمیته اجرایی

ج- مدیران و سرپرستان حوزه‌های فناوری اطلاعات و آمار به تشخیص کمیته اجرایی

تبصره- به سایر وضعیت‌های اشتغال از قبیل انواع مرخصی استعلاجی (از جمله مرخصی زایمان)، مرخصی بدون حقوق، ماموریت خروجی به سایر سازمان‌ها و ... حق فنی تعلق نمی‌گیرد.

تبصره- منظور از مدرک تحصیلی مرتبط کلیه رشته‌ها و مقاطع تحصیلی مندرج در مشاغل کارشناس طراحی و تحلیل نرم افزار، کارشناس شبکه، کارشناس سخت افراز و رشته شغلی کارشناس آمار موضوعی می‌باشد. (منطبق بر آخرین نسخه کتاب طرح طبقه بندی مشاغل و و نیز موارد مندرج در نسخه‌های قبل از اصلاحیه)

تبصره- هرگونه پرداخت حق فنی به گروهای کارمندی مندرج در "بندهای الف- ب و ج" صرفا با نظر کمیته اجرایی مجاز و امکانپذیر می‌باشد.

5- نحوه تعیین و پرداخت حق فنی- حق آنکالی به شرح زیر می‌باشد:

5-1- مبلغ حق فنی منطبق بر دستورالعمل حق فنی- حق آنکالی، به صورت درصدی از حق شغل تعیین و جهت پرداخت به واحد محل خدمت کارمند ابلاغ می‌گردد.

تبصره- واحد موظف است عین درصد مندرج در مصوبه ابلاغی کمیته اجرایی را مستقل از هرگونه پرداخت غیرمستمر دیگر از قبیل اضافه کاری و کارانه به کارمند پرداخت نماید.

6- به منظور جبران خدمات شبانه روزی موردنظر و به تشخیص کمیته اجرایی، به کارکنان مشمول حق فنی (مندرج در بندهای الف- ب و ج) حق آنکالی به شرح زیر تعلق می‌گیرد.

6-1- منظور از آنکالی، ارائه خدمت در ساعات غیراداری ایام غیرتعطیل و تمام ساعات ایام تعطیل می‌باشد.

6-2- تعداد شیفت‌های آنکالی تابعی از تعداد کارشناسان و نوع خدمت تخصصی بوده و درصورت وجود بیش از یک کارشناس در حوزه خدمتی موردنظر، حداکثر تعداد روزهای آنکالی در شرایط معمول، برابر با 16 روز در ماه به صورت غیرمتوالی می‌باشد.

6-3- اخذ مجوز کمیته اجرایی جهت ارائه خدمت آنکال ضروری بوده و تصمیم گیری در خصوص "خدمات نیازمند شیفت آنکالی" و "مراکز مشمول برنامه آنکالی" بر عهده کمیته اجرایی می‌باشد.

توضیحات: جهت اخذ مجوز کمیته اجرایی، واحد می‌بایست "خدمات نیازمند شیفت آنکالی" و همچنین "کارشناس ارائه دهنده خدمت آنکال" را در قالب فرم پیوست (فرم درخواست شیفت آنکالی) طی مکاتبه رسمی به معاونت توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه اعلام نماید. پس از اعلام واحد، موضوع توسط کمیته اجرایی بررسی و در صورت ضرورت، مجوز خدمت شبانه روزی منضم به ابلاغ کارشناس مربوطه صادر می‌گردد.

6-4- اعتبار مجوزهای خدمات آنکالی از تاریخ صدور به مدت شش ماه بوده و تمدید آن منوط به "ضرورت ارائه خدمت به صورت آنکال" و نیز "حسن انجام کار توسط ارائه دهنده خدمت" می‌باشد، هرگونه لغو یا تغییر(حسب تشخیص کمیته اجرایی) موارد مندرج در مصوبه صرفا در صورت ابلاغ مجدد معاونت توسعه مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه امکانپذیر خواهد بود.

6-5- مبلغ حق آنکالی منطبق بر دستورالعمل حق فنی- حق آنکالی تعیین و به مشمولین پرداخت می‌گردد.

باعنایت به مطالب پیشگفت و به منظور ساماندهی امور مربوط به پرداخت‌های مرتبط با حق فنی- حق آنکالی، از تاریخ ابلاغ بخشنامه کلیه موارد پرداخت حق فنی صرفا منوط به تکمیل فرم امتیاز بهره وری امکان پذیر خواهد بود. در این راستا فرمهای الف- پروفایل کاربری ب- فرم امتیاز بهره وری ج- فرم جبران خدمت در بستر "سامانه سمفاد” به آدرس samfad.tums.ac.ir ایجاد شده است.

باتوجه به اینکه ضمانت صحت اطلاعات مندرج در "پروفایل کاربری" و نیز اعداد مندرج در "فرم جبران خدمت" (امتیاز و مبلغ ریالی حق شغل) بر عهده بالاترین مقام آن واحد می‌باشد لذا انتظار می‌رود؛ واحدها به قید فوریت طی مکاتبه رسمی حداکثر تا پایان وقت اداری روز دوشنبه مورخ 1403/06/26 نسبت به تکمیل فایل خوداظهاری نیروی انسانی حوزه فناوری اطلاعات و آمار (منطبق بر راهنمای تکمیل فایل) اقدام نمایند. تکمیل فایل خوداظهاری نیروی انسانی حوزه فناوری اطلاعات و آمار پژوهشکده‌ها/ مراکز تحقیقاتی و مراکز رشد بر عهده معاونت تخصصی مربوطه (معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه) می‌باشد.

مهلت مقرر جهت ارسال فرم درخواست شیفت آنکالی (فرم پیوست) حداکثر تا پایان وقت اداری روز دوشنبه مورخ 1403/06/26 می‌باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت راهنمایی با سرکار خانم خباز (شماره تماس: 66499753-09126980952) تماس حاصل نمایید.

 

دکتر رامین رحیم‌نیا

معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه

 

توضیح اینکه به علت عدم درج این اعتبار در اعتبار هزینه‌ای دانشگاه، اجرای این بخشنامه با مساعدت معاونت توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه صورت گرفته که ممکن است محدودیت‌هایی را برای اجرا داشته باشد و ان شاء الله در سال آینده به صورت کامل پوشش داده می‌شود.

  • گروه خبری : اخبار مرکز
  • کد خبر : 277239
محمد امیری
تهیه کننده

محمد امیری

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *