• تاریخ انتشار : 1403/07/22 - 09:14
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 10
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

آموزش اصول امنیت اطلاعات

میز پاک و صفحه نمایش پاک: نگهبانان امنیت اطلاعات شما

در دنیای امروز که اطلاعات به سرعت جریان دارد، حفظ امنیت اطلاعات سازمانی امری حیاتی است. دو روش مؤثر برای این کار، رعایت اصول "میز پاک" و "صفحه نمایش پاک" می‌باشد. اطلاعات رها شده در محیط کاری می‌تواند توسط کلیه افراد قابل دسترسی و مشاهده باشد، یادآوری مجدد نکات ذیل برای رعایت سیاست میز پاک یا فضای کاری پاک در جهت عدم افشای اطلاعات سودمند خواهد بود:

میز پاک: اصول میز پاک به معنای حفظ نظم و عدم رها کردن اسناد و اطلاعات حساس روی میز کار است. این اقدامات شامل:

برداشتن اسناد حساس پس از استفاده: هر گونه سند یا مدرک حساس باید بلافاصله پس از استفاده در کشو یا کابینت قفل‌دار قرار داده شود.

پاکسازی میز در پایان روز کاری: هیچ سند یا وسیله‌ای نباید روی میز کار باقی بماند.

استفاده از قفل‌ها: تمامی کشوها و کابینت‌ها باید با قفل‌های مطمئن بسته شوند.

صفحه نمایش پاک: این اصل به معنای جلوگیری از نمایش اطلاعات حساس بر روی صفحه نمایش‌ها در دسترس افراد غیرمجاز است. اقدامات شامل: 

قفل کردن صفحه نمایش: در هنگام ترک میز کار، صفحه نمایش باید قفل شود.

استفاده از فیلترهای حفاظتی: این فیلترها مانع دیدن اطلاعات از زاویه‌های مختلف می‌شوند.

تنظیم مدت زمان بیکار بودن سیستم: تنظیم زمان کوتاه برای قفل خودکار صفحه نمایش پس از عدم فعالیت.

مستندات کاغذی حساس: برگه‌ها یا مستندات حساس را روی میز به صورت قابل رئویت توسط دیگران رها نکنید.  مطمئن باشید که مستندات حساس در درایو یا کمدهای قفل دار نگهدار می‌شوند.

امحای اطلاعات کاغذی: به هیچ وجه اطلاعات حساس را به صورت واضح و خوانا در سطل زباله قرار ندهید . قبل از دور انداختن این اسناد از نا خوانا بودن آن اطمینان حاصل کنید.

صفحه نمایش کامپیوتر: هنگام ترک میزکاری یا اتاق کار خود از کامپیوتر خود محافظت به عمل آورید، زیرا در فاصله عدم حضور شما افراد غیر مجاز بدن نیاز به کلمه عبور شما می‌توانند از اطلاعات ذخیره شما روی سیستم سوء استفاده استفاده کنند. قبل از ترک سیستم خود تنها کافی است کلید Window را به همراه کلید L همزمان فشار دهید. این کلید ترکیبی سیستم شما را در حالت Log Out قرار می‌دهید و برای استفاده مجددا درخواست ورود کلمه عبور می‌نماید.

تجهیزات ذخیره سازی قابل جابه جایی: از رها‌سازی تجهیزات ذخیره‌سازی قابل جابه جایی مانند: فلش مموری، سی دی یا هارد External بدون مراقبت جدا خوداری نمایید. هرگز از تجهیزات ذخیره‌سازی قابل جابه‌جایی به تنهایی جهت ذخیره‌سازی نسخه پشتیبان استفاده نکنید، این تجهیزات می‌توانند همیشه در معرض خرابی‌های سخت افزاری و از دست رفتن تمامی اطلاعات روی آنها باشند.

اتاق جلسات: از رها سازی مستندات حساس روی میز جلسات جدا خوداری نمایید. فایل‌های حساس ارائه خود را از روی کامپیوترهای اتاق جلسات حذف نمایید تا برای سایرین قابل نمایش نباشد.

خروجی چاپگر: فراموش نکنید به محض ارسال سند خود برای چاپ به چاپگر اشتراکی آن را از چاپگر بردارید؛ یکی از علت‌های افشای اطلاعات فراموش کردن چاپ‌های ارسال شده است. همچنین چنانچه از یک پرینتر به اشتراک گذاشته شده استفاده می‌کنید و مجبور به چاپ هستید، نامه‌ها و اسناد محرمانه را در اسرع وقت به محض پرینت تحویل بگیرید.

 

با رعایت این اصول، می‌توانید امنیت اطلاعات سازمانی خود را به شکل مؤثری افزایش دهید و از نشت اطلاعات حساس جلوگیری کنید.

  • گروه خبری : آموزش آفیس و اینترنت
  • کد خبر : 281034
محمد امیری
تهیه کننده

محمد امیری

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه

چت آنلاین