پروژه‌ها

 

سامانه پرونده الکترونیک سلامت (سپاس)

سپاس مخفف سامانه پرونده الکترونیک سلامت می‌باشد، این سامانه مجموعه پرونده های الکترونیک مرتبط با سلامت شهروندان از پیش از تولد تا پس از مرگ را دربرگرفته و با ذخیره مداوم اطلاعات سلامت و با گذشت زمان امکان دسترسی به پرونده الکترونیک بیماران را برای افراد دخیل در پروسه درمانی فراهم می‌آورد.

 

درگاه یکپارچه تبادل اطلاعات سلامت (دیتاس)

دیتاس مخفف درگاه یکپارچه تبادل اطلاعات سلامت است، این گذرگاه تبادل هرگونه اطلاعات بین کلیه سامانه های حوزه سلامت را فراهم می‌آورد. به عبارتی اتصال کلیه مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت از طریق گذرگاه دیتاس می‌باشد.

 

شرایط تبادل با سپاس و دیتاس

  • اخذ گواهینامه ارزیابی عملکرد سپاس و دیتاس توسط شرکت توسعه نرم افزار
  • رفع مشکلات شناسه سیام مرکز 
  • صدورPID برای سرویس های دیتاس توسط مافای وزارت (مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت)

اجرایی سازی فرایند تبادل اطلاعات بر اساس آخرین دستورالعمل های ابلاغی جهت  تبادل اطلاعات با سپاس و استفاده از سرویس های دیتاس

 

سرویس روکش اسناد بیمارستانی

محتوای داده پیام این سرویس شامل اطلاعات هویتی بیمار، بیمه، پذیرش، ترخیص، تشخیص بالینی، فوت و هزینه خدمات ارائه شده به بیمار (اطلاعات مالی) طی یک دوره مراجعه به یک مرکز ارائه دهنده خدمت سلامت می‌باشد. در این مدل هزینه خدمات در چهار سطح (معمولا بر اساس رسیدگی سنتی به اسناد بستری در بیمارستان) به شرح ذیل تعریف شده است:

سطح یک-  این سطح شامل کل هزینه های مربوط به داده پیام می‌باشد که می‌تواند تقسیم بندی های خاص خود را داشته باشد. به عنوان مثال کل سهم بیمه پایه، کل سهم بیمار، کل سهم بیمه تکمیلی و غیره

سطح دو- این سطح شامل هزینه های کل، به تفکیک گروه های خدمت در داده پیام می‌باشد. در سطح دو می‌توان سهم بیمار را برای گروه خاصی از خدمات مشخص کرد. به عنوان مثال سهم بیمار از خدمات رادیوگرافی

سطح سه- این سطح شامل ریز خدمات، به تفکیک هر خدمت است. به عنوان مثال سهم بیمار از رادیوگرافی مچ دست چپ

سطح چهار- این سطح شامل خدمات به تفکیک کد ارزش نسبی شامل کای فنی، کای حرفه ای و کدهای تعدیلی است.

 

تبادل و رسیدگی الکترونیکی اسناد

استحقاق سنجی درمان

نسخه الکترونیک

اصالت سنجی

نظام ارجاع

نوبت دهی

 

سرویس نتایج آزمایشگاهی

این داده پیام با هدف تبادل اطلاعات مربوط به نتایج تست های آزمایشگاهی طراحی شده است و کلاس های این داده پیام مجموعه ای از اطلاعات مربوط به نتایج تست های آزمایشگاهی و همچنین مواردی مانند اطلاعات هویتی و پذیرش بیمار را در برمیگیرد. این کلاس ها در یک ساختار سلسله مراتبی قرار گرفته اند.

 

سرویس های پذیرش برخط و تخت

HIS-LIVE با هدف پایش برخط بار پذیرش بیمارستان های کشور، مدیریت تخت ها و اطلاع بر خط از ترخیص بیماران طراحی شده است. قبل از پیاده سازی و اجرای سرویس مذکور در سامانه های اطلاعات بیمارستانی لازم است ابتدا سرویس ثبت شناسه تخت بیمارستانی پیاده سازی شده و تمامی تخت های بیمارستانی یکبار ثبت و شناسه یکتا را دریافت نمایند.

 

سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS)

سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS)، یک نرم‌افزار جامع برای یکپارچه‌سازی اطلاعات مربوط به بیمار جهت ارسال اطلاعات جامع بیمار بین بخش ها و سایر مراکز درمانی بمنظور تسریع در فرآیند مراقبت و درمان بیمار، بهبود کیفیت، افزایش رضایتمندی، و کاهش هزینه‌ها می‌باشد. سیستم اطلاعات بیمارستانی برای خودکار نمودن امور بیمارستان ها مانند گزارش‌دهی نتایج آزمایشات، وارد نمودن دستورات پزشک، تجویز دارو، کنترل موجودی داروخانه، انبار مرکزی، واحد تغذیه و غیره طراحی شده است. در این سیستم برای هر بیمار یک پرونده الکترونیکی تشکیل می‌گردد بطوریکه کلیه فعالیت های بیمارستانی (شامل درمانی، تشخیصی، مالی و غیره) از پذیرش تا ترخیص را تحت پوشش قرار می‌دهد.  در HIS کلیه اقدامات درمانی، دستورات دارویی و خدمات تشخیصی از طریق سیستم به کلینیک ها و پاراکلینیک ها و حتی مراکز اداری از قبیل حسابداری، داروخانه، انبارها و سایر واحدها ارسال شده و پاسخ آن ها دریافت می‌شود. بنابراین زمان شروع و خاتمه همه اقدامات در سیستم مشخص و قابل پیگیری است. به طور خلاصه سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS)، سیستمی است که در آن اطلاعات در بانک اطلاعاتی بنحو جامعی ذخیره شده و از آنجا در زمان و مکان نیاز به اطلاعات، در فرم های ویژه در دسترس مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

 

سامانه داشبورد های مدیریتی دانشگاه

سامانه داشبورد مدیریتی دانشگاه به منظور نظارت بر عملکرد درآمدی واحدهای بیمارستانی، بخش های مراقبت ویژه بیمارستان ها جهت انتقال بیماران و نظارت بر تخت های خالی، عملکرد دارویی بیمارستان ها، مشاهده آنلاین شاخص ها، سنجه ها و گزارشات مدیریتی سیستم اطلاعات بیمارستانی طراحی شده است.

 

سامانه تیکتینگ

ثبت، پیگیری و مشاهده گردش کار اشکالات و درخواست های بیمارستان ها از سامانه اطلاعات بیمارستانی (HIS)

 

سامانه نوبت دهی متمرکز دانشگاه

این سامانه شامل مجموعه ابزارهای سخت افزاری، نرم افزاری و فرآیندهایی است که امکان تعریف ظرفیت مراجعه، مدیریت نوبت و صف را فراهم می‌کنند.

 

سبارا

سبارا به مجموعه ابزارهای سخت افزاری، نرم افزاری و فرآیندهایی گفته می‌شود که امکان اسکن پرونده ها و آرشیو  دسته بندی تصاویر پرونده،  بازیابی و تسهیل در دسترسی به پرونده ها را بدون نیاز به پرونده فیزیکی فراهم کرده اند.

 

سامانه تریاژ تحت وب

ثبت الکترونیک داده های مربوط به تریاژ و اورژانس بیماران

 

سامانه پکس

سامانه پکس  (PACS)یا همان سیستم بایگانی تصاویر و سیستم های ارتباطی، ابزاری است که در سیستم تصویربرداری پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و امکان ذخیره، مشاهده و اشتراک گذاری تصاویر با فرمت DICOM را از گزارشات رادیولوژی فراهم می‌کند. یک نرم افزار PACS می‌تواند به بهینه ‌سازی زمانی که پزشکان برای هر بیمار صرف می‌کنند و همچنین افزایش کیفیت در تشخیص و کاهش قابل توجه هزینه ‌های راه‌اندازی یک مرکز درمانی کمک کند. این فناوری چندین راه حل را در دسترس قرار داده است که مراکز تصویربرداری، پزشکان و محققان می‌توانند از آن بهره ببرند.

 

سامانه اینلب

این سامانه جهت مشاهده آزمایشات بیماران بخش و ثبت الکترونیک مشاوره های پزشکی طراحی شده است.

 

سامانه درمانگاه الکترونیک

ثبت الکترونیک ویزیت ها، پرونده های بالینی و نسخه نویسی درمانگاه های تخصصی

 

سرویس برگشت کسورات از سامانه های سازمان بیمه گر

اسناد بستری پس از تکمیل و بررسی براساس فرایند داخلی مرکز درمانی از طریق سامانه های اطلاعات بیمارستانی به صورت الکترونیکی به سامانه پرونده الکترونیک سلامت (سپاس) ارسال می‌شوند. در اغلب سازمان های بیمه گر، فرایند رسیدگی اسناد بدین شکل است که واحد پذیرش اسناد، اسناد دریافتی را به کارشناس رسیدگی کننده مربوطه ارجاع داده و در صورت تایید به رئیس اسناد پزشکی جهت تأیید سند ارسال می‌گردد. تأیید رئیس اسناد پزشکی به معنای تایید نتیجه رسیدگی پرونده است. نتیجه رسیدگی پرونده پس از تایید در قالب سرویس دریافت اطلاعات کسورات بیمه از طریق سامانه سپاس به سامانه اطلاعات بیمارستانی مربوطه ارسال می‌شود.

 

سرویس صعب العلاج بیماران خاص

بسته خدمات تحت پوشش صندوق صعب العلاج در بستر سامانه نسخه الکترونیک سازمان بیمه سلامت مستقر شده است و با استفاده از بانک قواعد تعریف شده برمبنای مالکیت موسسه، سقف و مشخصات بیمه شده، کد خدمت شرایط ارائه و سهم تعهد صندوق مذکور را محاسبه می‌نماید .لذا بر این اساس، مجموعه سرویس هایی در بستر رسیدگی آنلاین نسخه الکترونیک به منظور شناسایی بیمه شدگان مشمول و اعلام تعهدات صندوق ارائه شده است. نحوه بهره برداری از سرویس ها در دو قسمت محاسبه آنلاین تعهدات بیمه ای خدمات در بخش سرپایی و استعلام تخفیف بیمه شده در بخش بستری می‌باشد.

 

سامانه جامع مدیریت تجهیزات پزشکی(PMQ)

ذخیره و بازیابی اطلاعات مراکز درمانی را به حداقل رسانده و امنیت اطلاعات را به کمک ایمن ترین پروتکل های موجود تامین می‌کند.

 

سرویس کارآمد

سرویس فوق به منظور محاسبه مربوط به دستورالعمل پرداخت کارانه پزشکان و اعضای هیات علمی و کارکنان غیر پزشک براساس بخشنامه های ابلاغی وزارت بهداشت طراحی شده است. عملکرد در سه گروه بیمارستان، پزشکان و پرستاری محاسبه و قابل گزارش گیری می باشد.

 

نظام ارجاع الکترونیک

نظام ارجاع الکترونیک نوعی شیوه ارائه خدمات درمانی و بهداشتی است که در آن بیمار باید طبق یک سلسله‌مراتب به مراکز درمانی مراجعه کند که شروع آن با سطح 1 نظام ارجاع (پزشک خانواده) است.توضیحات درخصوص الزام قانونی نظام ارجاع الکترونیک: با عنایت به نامه شماره 15525/300 د مورخ 16/08/1401 معاونت بهداشت وزارت متبوع در خصوص اهمیت اجرای قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و همچنین قانون برنامه و بودجه و قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مبنی بر ارتقا خدمات سلامت روستائیان و لزوم ارایه خدمات بیمه پایه سلامت به تمامی جمعیت روستایی، عشایر و شهرهای زیر بیست هزار نفر کشور مقرر گردید که محوریت نظام ارجاع مبتنی بر پزشکی خانواده در سطح اول و تعیین مسیر ارجاع به منظور پذیرش بیماران در سطح دو و سه جهت دسترسی و برخورداری مردم از خدمات سلامت انجام پذیرد.